Ktp: Ay-eliitti antautui ja valmistautuu ”yhteiskuntasopimuksen” hyväksymiseen

SAK:n, STTK:n ja Akavan johtoeliitti hyväksyi 2013 solmitun kolmivuotisen työehtosopimuksen toisen jakson työ- ja palkkaehdot.

SAK:n hallituksessa sopimuksesta äänestettiin, ja ainakin AKT ja Merimies-Unioni jättäytyvät sopimuksen ulkopuolelle.

Sopimuksen mukaan palkkoja korotetaan 16 euroa tai 0,43% kuukaudessa. Siis muutamalla sentillä tunnissa. Korotus otetaan pois työtätekeviltä 0,5% työttömyysvakuutusmaksun nostolla. Näin reaalipalkat alenevat ja palkkojen ostovoima laskee.

Nyt solmitun sopimuksen todellinen tavoite on  Sipilän, Soinin ja Stubbin oikeistohallituksen ajaman ”yhteiskuntasopimuksen” läpimenon turvaaminen.

”Yhteiskuntasopimuksella” on tarkoitus alistaa työtätekevät suoraan palkka-aleen, palkattomaan työajan pidennykseen ja pakottaa työttömät ilmaistyöhön.

Kolmivuotinen työehtosopimus hyväksyttiin ammattiliittojen jäsenistöä kuulematta. Sama meno jatkuu nytkin. Ammattiliitoille jäsenmaksuja maksavat työtätekevät ovatkin nykyisin vain liittojen toiminnan äänettömiä maksumiehiä.

Ay-eliitin antautuminen on petos työtätekevien alistamiseksi kapitalismin kriisin maksajaksi.

Ktp antaa tukensa sopimuksen hylänneiden ammattiliittojen ja niiden jäsenistön kamppailulle kunnollisten työ- ja palkkaehtojen puolesta.

Ktp vetoaa kaikkiin työtätekeviin kapitalismin vastaisen taistelun laajentamiseksi sekä suurpääoman ja oikeiston ”yhteiskuntasopimuksen” torjumiseksi.

Vantaa 17.6.2015

Kommunistinen työväenpuolue

Poliittinen toimikunta

Yksi kommentti

1. Julkaistu 11.8.2015 klo. 19:36 | Ikilinkki

Niin.Perussuomalaiset, Kokoomus ja Keskusta-puolue ovat poliittista oikeistoa.Onko se , että on oikeistolainen, sitä että on rikas, hyvinansaitseva,sivistynyt(vaikka ovathan monet vasemmistolaisetkin sivistyneitä).Vai onko oikeistolaisuus vain juuri tuollaisen riistokapitalismin kannattamista (suurkapitalistit,militaristit,sodanlietsojat, vahvemman oikeus, sosiaalidarvinismin kannattajat),ja sitä että pieneläkeläiset(niinkuin minä) ja työttömät ym.proletariaatti ja rauhaarakastavat saavat kokea eläkkeissään ja palkoissaan ja työttömyyskorvauksissaan saman kaltaista ruoskimista eurojen vähenemistä ,kitkuttamista, kuin Väinö Linnan `Täällä Pohjan Tähden alla`teoksen filosofi Halme , joka puolusti Laurilan perhettä,perustettuaan työväenyhdistyksen .

Sähköpostiosoitettasi eikoskaan julkaista. Pakolliset kentät merkitty: *