Aloitteen sihteeristö tuomitsee Yhdysvaltojen, heidän liittolaistensa, ja Amerikan valtioiden järjestön (OAS) vallankaappauksen presidentti Nicolas Maduron kaatamiseksi, ja heidän tukensa taantumuksellisten voimien johtajalle Juan Guaidólle, joka julisti itsensä maan presidentiksi heidän tuellaan.

Kyseinen vallankaappaus on jatkoa pitkäaikaiselle kampanjalle maan horjuttamiseksi Latinalaisen Amerikan alueen käsittävien imperialististen suunnitelmien ajamiseksi, ja USA-NATO:lle sekä EU:lle epäsuotuisten hallitusten kaatamiseksi, joista jälkimmäinen on puuttunut Venezuelan sisäiseen politiikkaan tukemalla taantumuksellisia voimia ja osallistumalla vallankaappaussuunnitelmaan.

On jälleen kerran todistettu että imperialistiset voimat eivät ainoastaan halveksu kansojen oikeuksia ja suvereniteettiä, vaan myös polkevat joka ainoaa näistä oikeuksista ja organisoivat mustamaalauskampanjoita sekä hyökkäyksiä tahtonsa täyttämiseksi ja intressiensä turvaamiseksi.

Ilmaisemme internationalistisen solidaarisuutemme Venezuelan työväen ja kansan kanssa, ja seisomme heidän vierellään taistelussa imperialistien Venezuelaa ja koko aluetta varten tekemiä suunnitelmia vastaan. Tuemme kaikin voimin Venezuelan Kommunistista puoluetta ja sen taistoa maan työläisten oikeuksien ja etujen puolesta kapitalismin tuhoamiseksi ja sosialismin puolesta.

Aloitteen sihteeristö

25.1.2019

Käännös: Niko Kallionalusta KN-KTP

Alkuperäinen kannanotto englanniksi