Uudenkaupungin autotehtaalla yt-neuvottelut – lomautuksia tulossa

Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla kerrottiin  elokuun lopulla työntekijöille yt-neuvottelujen aloittamisesta. Niillä pyritään 2020 alkuun ulottuviin lomautuksiin, mikä vastaa loppuvuoden 2019 aikana noin 260 henkilötyövuotta. Lomautusuhka koskee kaikkia tehdashenkilöitä sekä toimihenkilöitä, jotka työskentelevät tuotannon tukitehtävissä.

Valmet Automotive perustelee yt-neuvotteluja ja lomautuksia Valmet tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä. Yhtiön johto on kertonut aiemmin, että se on tänä vuonna palkkaamassa 1 000 työntekijää. Nyt uuden työvoiman hankkiminen on pantu jäihin.

Valmet Automotiven ongelmat johtuvat EU:n talouskasvun hiipumista. Saksa suurena autonvalmistajana on jo taantumassa ja maan talouskasvun on arvioitu vajoavan ensi vuonna lähelle nollaa. Näin autojen menekki vähenee ja alihankkijana Uudenkaupungin autotehdaskin joutuu ensimmäisenä tulilinjalle. Ja kuten ennenkin, tehtaan työväestö pannaan ongelmien maksajaksi.

Vielä jokin aika sitten Uudenkaupungin  autotehdasta markkinoitiin Sipilän porvarihallituksen suurena saavutuksena ja Suomen talouskasvun malliesimerkkinä. Puhuttiin jopa huutavasta työvoimapulasta ja houkuteltiin työväestöä jättämään kotiseutunsa ja muuttamaan kalliisiin kerrostaloasuntoihin tai tilapäismajoitukseen.

Valmet Automotivella on Suomen lisäksi toimintaa Saksassa, Puolassa ja Espanjassa. Yhtiön omistavat Tesi (38,46%), Pontos Group (38,46%) ja CATL (23,08%). Tesi on Suomen valtion sijoitusyhtiö, Pontos Group on kahden henkilön yksityinen sijoitusyhtiö ja CATL kiinalainen yhtiö.

Mitä Rinteen punaviherliberaali hallitus aikoo tehdä, jos Uudenkaupungin autotehtaalla alkavat ensi vuonna irtisanomiset. Vastausta odotetaan ainakin tehtaalla.

Työkansan Sanomat 10/2019

Uudenkaupungin autotehtaalla yt-neuvottelut – lomautuksia tulossa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *