Baltian ja Pohjolan alueen kommunististen  ja työväenpuolueiden NATO-konferenssin julkilausuma

Tikkurila 20.1.2018

Kommunististen ja työväenpuolueiden julkilausuma Pohjolan ja Baltian alueen työväenluokalle.

On irtaannuttava NATOn kaltaisista imperialismin liittoumista, jotka yrittävät vahvistaa itseään. Meidän maidemme edun mukaista on irtaantua kaikista NATO-sopimuksista, NATO-jäsenyyden valmistelusta ja eri imperialismin keskusten lisääntyvästä aggressiivisesta politiikasta.

Sotilasliitto NATO on laajentanut toimintansa Baltiassa jäsenvaltioidensa Viron, Latvian ja Liettuan sekä Pohjolassa Tanskan ja Norjan lisäksi rauhankumppanuussopimusten kautta Ruotsiin ja Suomeen. NATOlla on valvonnassaan näiden maiden alue, niitä erottava Itämeri sekä koko alueen ilmatila.

Yhdysvallat ja NATO lisäävät yhdessä alueen valtioiden porvariston hallitusten kanssa sotilaallista jännitystä ja valmistelevat näin Ruotsin ja Suomen liittämistä NATOon. Suomen NATO-jäsenyys sulkisi viimeisen, yli 1300 kilometrin rauhan rajan Venäjän ja Länsi-Euroopan välillä.
Yli 100 vuotta sitten imperialistisen vaiheensa saavuttanut kansainvälinen kapitalismi aiheuttaa raivoisaa kilpailua imperialististen keskusten ja liittoutumien välillä. Ne pyrkivät vahvistamaan valtaansa niin paljon kuin voivat estääkseen toistensa laajentumispyrkimykset. Imperialismin keskinäinen taistelu ja kilpailu johtaa väistämättä sotiin maailman uudelleen jakamiseksi.

Me allekirjoittaneet puolueet näemme, että alueemme on sotilaspoliittisesti tärkeä kamppailtaessa arktisen alueen ja Venäjän pohjoisosien luonnonrikkauksien, kaasun, öljyn ja maaperän mineraalivarantojen hallinnasta. Siperiassa on myös edelleen maailman suurimmat koskemattomat metsävarat. NATOn laajentuminen alueellamme palvelee eniten Yhdysvaltain ja EU:n imperialismia etuja, jotka pyrkivät alistamaan Venäjän monopolikapitalismin valtansa alle.

Katsomme, että tämä kehitys ei ole Baltian ja Pohjolan kansojen etujen mukaista. Kieltäytyminen sitoutumattomuuden politiikasta, NATO-sopimukset ja sodan valmistelu ovat työtätekevien etujen vastaisia hankkeita. Asevarusteluun ja lisääntyvään sotilaalliseen toimintaan suunnatut rahat tulee käyttää kansan tarpeiden mukaisten terveydellisten, sosiaalisten, taloudellisten ja kulttuuristen palvelujen kehittämiseen. Ihmiset tarvitsevat työtä, toimeentulon varmuutta ja rauhaa – ei sotaa.

Kommunisteina vastustamme imperialismia. Kapitalismissa ja imperialismissa ei voi koskaan olla kestävää rauhaa. Ainoa ratkaisu on kamppailussa sosialismin puolesta tuotantovälineiden saamiseksi työväenluokan haltuun. Me vastustamme kaikkien imperialismin keskusten vahvistumista ja kehotamme alueemme työväenluokkaa rakentamaan omaa luokkavoimaansa ja näin haastamaan imperialismin järjestelmän.

Eläköön sosialismi ja taistelu imperialismia vastaan!

Vantaalla 20.1.2018

Kommunistinen Työväenpuolue (Suomi)

Liettuan sosialistinen kansanrintama

Norjan kommunistinen puolue