Euroopan Kommunistiset Nuorisojärjestöt vetoavat yhteisesti nuorisoon  kapitalismin ja EU:n vastaisen taistelun vahvistamiseksi

Me, tämän tekstin allekirjoittaneet Euroopan kommunistiset nuorisojärjestöt, vetoamme näin EU-vaalien alla maidemme nuoriin, jotka joutuvat katsomaan vierestä kuinka heidän elinolonsa rapistuvat ja unelmansa murskaantuvat EU:n ja sen jäsenvaltioiden harjoittaman kansan vastaisen politiikan seurauksena.

EU on valtioliittouma, jonka tavoitteena on palvella suurta pääomaa ja varmistaa eurooppalaisten liikeryhmien voitot tuhoamalla kansan ja nuorison oikeudet.

Ainoa vapaus, jota EU hallituksineen niin intohimoisesti kannattaa, on vallanpitäjien vapaus uhrata työtä tekevä kansa kilpailukyvyn, Euroopan markkinoiden kasvun sekä yhteisvaluutan edessä. Tilastodata on paljastavaa:

– 113 miljoonaa ihmistä, toisin sanoen 22,5 % koko EU:n populaatiosta, elää köyhyysrajan tuntumassa.

– 12,5 miljoona nuorta on vailla työtä tai koulutusta.

– 10,2 % opiskelijoista putoaa koulusta.

– Koulutusta, terveydenhuoltoa, urheilua ja kulttuuria arvioidaan kaikkia liikevoittojen perusteella.

Väitteet, että EU:n voisi valjastaa palvelemaan kansaa, ovat valheellisia. EU tulee muuttumaan ainoastaan huonompaan suuntaan sen alaisten kansojen ja nuorison kannalta. Puolueet, jotka puhuvat EU:n “demokratisoinnista” piilottelevat sitä tosiasiaa, että samaa kansan vastaista politiikkaa ollaan ajamassa läpi jokaisessa jäsenvaltiossa.

EU hyökkää nuorisoa vastaan, tarkoituksenaan muodostaa suuryritysten käyttöön entistä halvempi, maasta toiseen liikkuva työvoima vailla työ-, vakuutus- tai sosiaalioikeuksia. Hanke etenee nopealla tahdilla. Yliopistojen julkinen luonne murretaan ottamalla käyttöön lukukausimaksuja, hukuttamalla nuoret opiskelijat opintovelkaan ja vahvistamalla yritysten roolia koulutuksessa. Työharjoittelulla luodaan yhä halvempaa työvoimaa, ja totutetaan ihmiset alhaisiin palkkatasoihin. ESC (European Solidarity Corps) on mekanismi, jolla integroidaan nuoret todella halvan työvoiman ehtoihin, ja legitimisoidaan jopa palkatonta työtä.

Epätasaisuus ja imperialistiset väliintulot on kirjattu EU:n geeniperimään sen perustamisesta lähtien. Tämä valtioiden välinen liittouma harjoittaa imperialistisia sotia yhdessä Naton kanssa “demokratian ja eurooppalaisten” arvojen nimissä. Noiden sotien liikkeelle saamat pakolaiset hukkuvat Euroopan vesialueilla, ja se enemmistö selviytyneistä joita EU:n työmarkkinat eivät tarvitse, kasataan leireihin. Samaan aikaan EU kiihdyttää uusia sotavalmisteluja.

EU ja sen jäsenvaltioiden hallitukset kasvattavat työläisten ja kansanliikkeiden tukahduttamiskeinoja. Valvontaa kiristetään “terrorismin ja radikalisaation” vastustamisen nimissä. Tämä kommunismin vastainen pääoman liitto kriminalisoi kommunistisia puolueita, niiden nuorisojärjestöjä sekä symboliikkaa tukien samalla fasististen voimien avulla valtaan nousseita hallintoja, kuten Ukrainassa.

Vailla historiallista pohjaa oleva kommunismin ja fasismin samastaminen on sen virallista politiikkaa. Näin se yrittää muuttaa Toukokuun 9. päivän – joka merkitsee fasismin vastaista kansojen voittoa natsismin petoa vastaan – nimeämällä sen “Euroopan Päiväksi”.

EU on riiston vastaisen taistelun vannoutunut vihollinen, sillä taloudellisen riiston päättyminen merkitsisi tämän petomaisen liiton loppua.

Tälle kansan oikeuksia ja vapauksia polkevalle, pienen riistäjien vähemmistön liikevoittoja suojelevalle työttömyyden Euroopalle on saatava loppu. Meidän on päällystettävä se tie, joka johtaa nuorison ja kansan tämän hetkisten tarpeiden täyttymykseen. Tähän kamppailuun me kommunistit kutsumme kaikkia työväenluokan nuoria: kansalle, eikä kapitalisteille kuuluvan Euroopan puolesta.

Viime vuosina olemme saaneet tärkeän kokemuksen, joka valitettavasti jouduttiin oppimaan kansan etujen kannalta traagisimmalla mahdollisella tavalla. Kansan vastaista politiikkaa ei voi murtaa kansan ollessa sivuosassa. Sen voi murtaa vain liittymällä kommunistien taisteluun vakaan työn, työoikeuksien, julkisen ja ilmaisen koulutuksen, terveydenhuollon ja hyvinvoinnin puolesta.

Tämä kamppailu vastustaa imperialistisia sotia sekä interventioita ja puolustaa kansojen oikeutta valita itse oman kehityksensä suunta. Vain tämä kamppailu voi vastustaa nationalismia, joka kapitalismin hallitessa löytää aina uuden sopen jossa itää, tämän mädän järjestelmän kansassa herättämän pettymyksen ravitsemana.

Nuorison on käännettävä selkänsä niin sanotuille “Euroskeptisille” puolueille, jotka eivät vastusta sitä epäreilua, riistoon perustuvaa taloudellista järjestelmää, jonka vahvistamiseksi EU on ylipäänsä olemassa. Sen on tarjottava taisteluun valmis vastaus rasismin ja fasismin voimille, joita vallitseva järjestelmä käyttää vahtikoirina työväen liikkeitä vastaan.

Me kutsumme nuorisoa tukemaan Euroopan kommunististen työväenpuolueiden toimintaa niiden EU:n vastaisessa taistelussa niin EU-vaalien alla kuin myös muita edessämme häämöttäviä taisteluita silmällä pitäen.

Riistosta vapaan, sosialistisen yhteiskunnan puolesta.

KN-KTP (Kommunistiset nuoret) Suomesta on allekirjoittanut vetoomuksen.

Hakutulokset “Euroopan Kommunistiset Nuorisojärjestöt vetoavat yhteisesti nuorisoon kapitalismin ja EU:n vastaisen taistelun vahvistamiseksi

• 31.5.2019 11:47:sta
    Permalink