Euroopan kommunistiset ja työväenpuolueet tuomitsevat imperialistisen hyökkäyksen kiihtymisen ja Syyrian sekä laajemman alueen tilanteen kiristymisen Yhdysvaltojen presidentin D. Trumpin lausunnon jälkeen. Trump esitti uhkauksensa 11. huhtikuuta koskien Syyrian pommittamista kemiallisten aseiden käytön varjolla. Näin Yhdysvallat on tehnyt jatkuvasti ennenkin. Yleissodan vaara kasvaa.

Kommunistiset ja työväenpuolueet ilmaisevat kansainvälisen solidaarisuutensa Syyrian ja alueen muille kansoille. Ne kehottavat työväenluokan ja kansan joukkoja vahvistamaan kamppailuaan Naton, Yhdysvaltojen ja EU:n imperialistisia interventioita ja sotia vastaan

Kansojen ei tule vuodattaa vertaan monopoliryhmittymien etujen edistämiseksi ja kilpailussa energiaresursseista, kuljetusreiteistä, markkinoiden hallinnasta ja etupiirien jaosta.

Kansoilla on oikeus elää rauhassa ja vaatia yhteiskuntaa ilman sotia, kriisejä, köyhyyttä ja sortoa.

Allekirjoittavat puolueet

1. Itävallan Työn Puolue
  2. Britannian Uusi Kommunistinen Puolue
  3. Bulgarian Kommunistinen Puolue
  4. Kroatian Sosialististen Työläisten Puolue
  5. Kyproksen Edistyksellinen Työväenpuolue (AKEL)
  6. Kommunistinen Työväenpuolue (Suomi)
  7. Ranskan Vallankumouksellinen Kommunistinen Puolue
  8. Vallankumouksellinen Puolue COMMUNISTES (Ranska)
  9. Kreikan Kommunistinen Puolue
  10. Unkarin Työväenpuolue
  11. Irlannin Työväenpuolue
  12. Kommunistinen Puolue (Italia)
  13. Latvian Sosialistinen Puolue
  14. Luxembourgin Kommunistinen Puolue
  15. Alankomaiden Uusi Kommunistinen Puolue
  16. Norjan Kommunistinen Puolue
  17. Puolan Kommunistinen Puolue
  18. Romanian Sosialistinen Puolue
  19. Venäjän Federaation Kommunistinen Puolue
  20. Venäjän Kommunistinen Työväenpuolue
  21. Neuvostoliiton Kommunistinen Puolue
  22. Jugoslavian Uusi Kommunistinen Puolue
  23. Espanjan Kansojen Kommunistinen Puolue
  24. Ruotsin Kommunistinen Puolue
  25. Sveitsin Työn puolue
  26. Turkin Kommunistinen Puolue
  27. Ukrainan Kommunistinen Puolue
  28. Ukrainan Kommunistien Liitto

O                   O                   O

Statement of the Communist and Workers Parties of Europe condemning the escalation of the imperialist aggressiveness in Syria

The communist and workers’ parties of Europe condemn the escalation of the imperialist aggressiveness and the sharpening of the situation in Syria and the broader region after the statement of D. Trump, President of the USA, on April 11th about bombarding Syria under the pretext of the use of chemical weapons, something that the USA have repeatedly done in the past. The danger of a generalized war increases.

The communist and workers’ parties express their internationalist solidarity to the people of Syria and the other peoples of the region, they call upon the working class, the people’s forces to reinforce the struggle against the imperialist interventions and wars, of the NATO, the USA and the EU.

Peoples must not shed their blood for the interests of the monopoly groups, the competition for the control of energy resources, the routes of transportation, the control of the markets and the distributions of spheres of influence.

Peoples have the right to live peacefully and have the power to claim a society free from wars, crises, poverty and exploitation.

Euroopan Kommunististen ja Työväenpuolueiden kannanotto imperialistisen aggressiivisuuden kiihtymisestä Syyriassa