Sipilän hallituksen hyväksymä esitys valtion ensi vuoden budjetiksi jatkaa harjoitetun oikeistopolitiikan tiellä, joka on johtanut Suomessa tuloerojen kasvuun ja julkisen talouden suuriin leikkauksiin. Työväenluokka on maksanut kovan hinnan kapitalismin kriisistä ja yrityksistä pelastaa kapitalistinen järjestelmä.

Hallituksen budjettiesitys ei anna tälläkään kertaa mitään hyvää työväestölle. Kokonaisverotus nousee ja elinolosuhteet heikkenevät. Työttömät, eläkeläiset ja vähävaraiset jätetään nykymenolla oman onnensa nojaan, samaan aikaan kun kapitalistit, pörssikeinottelijat ja eliitti rikastuu.

Niihin menoihin, joilla Suomi on sidottu EU:hun ja sotilasliitto Natoon, riittää kuitenkin rahaa. EU-maksuihin varataan 2 miljardia euroa ja puolustusministeriön sekä armeijan menoihin 3 miljardia. Lisäksi uusiin hävittäjiin on korvamerkitty 1 miljardin siirtomääräraha. Nämä menot nielaisevat noin 10% valtion ensi vuoden budjetista.

Suomi on mukana Ruotsissa ja Itämerellä parhaillaan käynnissä olevissa suurissa NOCO-17 ja Aurora-17 sotaharjoituksessa. Ne ovat suoraa jatkoa niille pienemmille harjoituksille, joilla Yhdysvallat ja Nato on saattanut vaaraan Pohjolan ja myös Suomen väestön.

Lisääntynyt aseiden kalistelu ja sotakiihko on Suomen etujen ja kansan vastaista toimintaa.

Ktp on jo aikaisemmin useaan kertaan vaatinut Suomen vetämistä Yhdysvaltain ja Naton sotaharjoituksista. Olemme myös vaatineet Suomen irrottautumista kaikista Nato-sopimuksista ja Nato-jäsenyyden valmistelusta. Uudistamme nyt vaatimuksemme.

YK:ssa hyväksyttiin kuluvan vuoden heinäkuussa sopimus, joka kieltää kaikki ydinaseet. Sopimuksen hyväksyneitä maita oli 122. Sopimuksen valtiokohtainen ratifiointi alkaa 20. syyskuuta. Kun vähintään 50 valtiota on ratifioinut sopimuksen, se astuu voimaan.

Suomen on allekirjoitettava ydinaseet kieltävä sopimus.

Vantaa 16.9.2017

Kommunistien Työväenpuolue – Rauhan ja Sosialismin puolesta r.p.

Ktp ei hyväksy hallituksen tuloeroja ja köyhyyttä lisäävää ja sotavarustelua paisuttavaa politiikkaa