Ktp ei hyväksy militarismia ja hallituksen sotapolitiikkaa

Maailmalaajuinen talouden ja politiikan kehitys osoittaa, että Yhdysvaltain toiminta ei ole muuttunut vuoden alun presidentinvaihdoksen jälkeen. Se jatkaa imperialistista maailmanpoliisin hyökkäystään.

Taantuvien teollisuusmaiden ja kehittyvän idän vastakkainasettelu on kiristynyt ja Yhdysvaltain ja Naton sodat jatkuvat entisellään. Kuuballe, Venezuelalle, Korean demokraattiselle kansantasavallalle ja Venäjälle kehiteltyjä talouspakotteita on lisätty. Ja puolueettomien maiden päätöksentekoon on puututtu painostamalla niitä. Tästä yhtenä esimerkkinä Yhdysvaltain uhkaus Ruotsille, mikäli se allekirjoittaa ydinaseet kieltävän sopimuksen.

Kapitalismin kriisi näkyy epävakaina valtiontalouksina, työttömyytenä, pakolaisuutena ja imperialistisen kapitalismin sotina. Yhdysvallat on ilmoittanut mm. lisäävänsä tuhansia sotilaita Afganistanissa ja Irakissa. Se on vaatinut myös kumppanimaitaan tekemään saman. Näin Suomikin on lisäämässä sotilasjoukkojaan molemmissa maissa. Sitä ei voida hyväksyä.

Yhdysvaltain ja sen johtaman Naton menettäessä otettaan Syyriasta, pommitukset ja yhä julmempi sodankäynti on siirretty Jemeniin. Saudi-Arabia joka on lännen tärkein liittolainen arabimaissa, on Jemenin sodan likaisen työn tekijä, amerikkalaisilla aseilla. Sodassa ja pommituksissa on kuollut kymmeniä tuhansia jemeniläistä. Ruoan sekä puhtaan veden puutteeseen kuolleita on tuhansittain, enimmäkseen lapsia ja vanhuksia, ja koleraan sairastuneita on jo puoli miljoonaa.

EU:lle ja Natolle luovutettu Suomen itsemääräämisen oikeus on johtanut siihen, että maamme on kansainvälisen suurpääoman ja sitä palvelevan sotakoneiston tiukassa liekanarussa. Se on merkinnyt Suomen osallistumista Yhdysvaltain ja sen liittolaisten sotaharjoituksiin ja sotiin, myös Venäjää vastaan. Kyse on vahingollisesta, kansanvastaisesta politiikasta.

Äärioikeistoon kuuluva puolustusministeri Jussi Niinistö on käynnistänyt hankkeen, jonka tavoitteena on kodinturvajoukkojen perustaminen Suomeen. Näin oikeiston vuosikymmenien hanke uuden ajan suojeluskunnista on toteutumassa. Aseistusta näille joukoille on jo hankittu, luovutettu ja harjoiteltu siviilien liikekannallepanoa. Hanke on vaarallinen ja se on torjuttava.

Tuomitsemme suojeluskuntien elvyttämisen, kodinturvajoukkojen perustamisen ja joukkojen aseistamisen. Suomen on noudatettava Pariisin rauhansopimuksen ehtoja. Vetoamme maamme eduskuntaan ministeri Jussi Niinistön hankkeen keskeyttämiseksi.

Suomen on palattava ulko- ja turvallisuuspolitiikassaan puolueettomuuden hyväksi koetulle tielle. Suomi irti EU:sta ja Natosta.

Vantaa 16.9.2017

Kommunistinen Työväenpuolue – Rauhan ja Sosialismin puolesta r.p.

Ktp ei hyväksy militarismia ja hallituksen sotapolitiikkaa