Venäjän ja Yhdysvaltojen presidenttien tapaaminen 16.7. on aktivoinut sekalaisen joukon keskustelujen vastustajia järjestämään 15.-16.7 mielenosoituksia Helsingissä. Suurin ennakkokohu on käyty Helsinki Calling-mielenosoituksen ympärillä.

Helsinki Calling-mielenosoitus on saanut porvarillisen median täyden tuen ja sitä on mainostettu päivittäin jo kahden viikon ajan. Yksikään muu mielenosoitus, esimerkiksi Joukkovoima-liikkeen järjestämät Suomen porvarihallituksen vastaiset mielenosoitukset, eivät ole saaneet lähellekään samaa julkisuutta. Niistä on jopa vaiettu.

Helsinki Calling-mielenosoituksen järjestäjien ydinjoukko koostuu oikeistolaisista, russofobeista, sateenkaarivihreistä ja “uusvasemmistolaisista”. Järjestäjät kertovat tiedotteessaan mielenosoituksesta, “jossa osoitetaan mieltä kansalaisyhteiskunnan demokraattisten oikeuksien, ihmisoikeuksien, ympäristön, ilmastonsuojelun ja rauhan puolesta”.

Hienoja sanoja, mutta todellisuus on aivan muuta. Kyse on sopimusperusteisen uuden maailmanjärjestyksen ja Venäjän vastustamisesta. Uusi tilanne kun näyttäisi heikentävän pääomien hallitsemaa EU:ta ja kyseenalaistavan sotilasliitto NATOn olemassaolon.

Helsinki Calling-mielenosoituksen järjestäjien nimilista ja puhujat paljastavat nekin sen, mistä tuuli puhaltaa. Mielenosoituksen tuottajan Ilona Toimelan mukaan mukana on mm. Venäjästä, Ukrainasta ja USA:sta (presidentinvaalien tuloksesta) huolestuneita tahoja, US Democrats Abroad -niminen ryhmä, eri vähemmistöjen edustajia, syyrialaisia pakolaisia, jne.

Puhujina ovat mm. kirjailija, russofobi ja antikommunisti Sofi Oksanen, Venäjälle porttikiellon saanut EU:n parlamentin jäsen, russofobi Heidi Hautala sekä Venäjä-vastaisia antikommunisteja Georgiasta, Ukrainasta ja Valko-Venäjältä.

Vasemmiston ja kommunistien keskuudessa on herättänyt ihmetystä, että SKP:n johto on kertonut osallistuvansa mielenosoitukseen ja kehottaa puolueen jäseniä tekemään samoin. Ktp:n linja on, ettei porvariston kanssa suhmurointi sovi. Tänä vuonna erityisesti kunnioitamme ja muistamme Suomen työväenvallankumouksen alkamisen ja kommunistisen liikkeen perustamisen 100-vuotistapahtumia.

Kommunistinen työväenpuolue ei osallistu porvariston rahoittamiin ja järjestämiin kansojen vastaisiin tapahtumiin. Ei myöskään tähän Helsinki Calling-mielenosoitukseen.

Esitämme kaikille Suomen demokraattisille voimille, rauhanjärjestöille ja työväestölle yhteisen suurmielenosoituksen järjestämistä YK:n päivänä 24.10. Tunnuksemme olkoon – Kansojen välisen ystävyyden ja rauhan puolesta – Ei sodalle, Kyllä rauhalle!

Vantaa 11.7.2018

Kommunistinen Työväenpuolue – Rauhan ja Sosialismin puolesta r.p.

Ktp ei osallistu porvariston järjestämiin kansojen vastaisiin mielenosoituksiin

Hakutulokset “Ktp ei osallistu porvariston järjestämiin kansojen vastaisiin mielenosoituksiin