Ktp tuomitsee toiminnan, joka tähtää kommunististen puolueiden kieltämiseen ja tunnusten kriminalisointiin

EU:n parlamentin äänestyspäätös samaistaa kommunismi ja fasismi toisiinsa avasi Euroopassa tien lakisääteiselle antikommunismille, kansalaisten toiminta- ja järjestäytymisoikeuksien rajoittamiselle ja ihmisoikeuksien rikkomiselle.

Kuluvan kesän aikana EU:n samaistamispäätöksen seurauksena on mm. Puolan ja Ukrainan oikeistoenemmistöisissä parlamenteissa hyväksytty lakeja, jotka käytännössä kieltävät kommunististen puolueiden toiminnan, vaaleihin osallistumisen ja jopa perinteisten tunnusten käytön.

Monissa Euroopan maissa nyt laillistettu antikommunismi muistuttaa hälyttävästi 1930-luvun tilannetta mm. Saksassa ja Suomessa, joissa kommunistien toiminnan kieltäminen johti muidenkin työväenjärjestöjen lakkauttamisiin, laajoihin vainoihin ja vangitsemisiin.

Emme hyväksy Puolan, Ukrainan ja muiden Euroopan maiden kommunististen puolueiden kieltämistä, kommunististen julkaisujen lakkauttamisia ja tunnusten käytön kriminalisointia.

Kyse on porvarilliseen demokratiaan liittyvistä kansalaisoikeuksista, joiden puolesta porvaristo taisteli vuoden 1789 Ranskan vallankumouksesta alkaen. Nyt EU:ssa yhdistynyt eurooppalaisen porvariston valta haluaa tukahduttaa itse taistelemansa oikeudet ja laillistaa poliittisen sorron. Tämä johtuu siitä, että kapitalistiluokka ja sitä edustava porvaristo kokee työväenluokan käymän luokkataistelun ja sen johdossa olevien kommunistien toiminnan uhaksi pääoman vallalle. Kommunistien toiminnan kieltämisen tarkoituksena on tukahduttaa työväenluokan kasvava luokkataistelu oikeuksiensa puolesta.

Vetoamme kaikkiin kommunistisiin ja muihin työväenjärjestöihin toimimaan antikommunististen lakien perumiseksi ja kansalaisten järjestäytymis- ja toimintaoikeuksien turvaamiseksi.

3.8.2019 Kommunistinen Työväenpuolue – Rauhan ja Sosialismin puolesta Poliittinen toimikunta

Merkitty: