Yhdysvaltojen johtama imperialistinen länsi on uusimman vaiheensa aikana kahdessakymmenessä vuodessa sotinut ja miehittänyt monessa maanosassa. Hyökkäyksen kohteeksi ovat joutuneet Afganistan, Irak, Libya, Jemen, Syyria ja useat Keski-Afrikan valtiot. Miljoonat ihmiset ovat kuolleet ja vammautuneet, kymmenet miljoonat ovat joutuneet pakolaisiksi.

Raskaimman hyökkäyksen kohteena ovat olleet viime aikoina Syyria ja Jemen. Molemmissa maissa on käyty imperialistisen lännen toivomaa sisällissotaa. Niissä ovat toimineet rahoittajina, aseistajina ja pommittajina Yhdysvallat ja sen arabiliittolainen Saudi-Arabia.

Sotien ja miehityksen kulku ei ole kuitenkaan onnistunut lännen toivomalla tavalla. Yhdysvaltojen vuoden 1990 alusta  johtama yksinapainen maailma on nyt moninapainen. Venäjä ja Kiina ovat nousseet Yhdysvaltojen rinnalle maailmanpolitiikassa. Lännen imperialistit ovat joutuneet perääntymään ja jättävät nyt jälkeensä nyt vain tuhoa ja hävitystä.

Yhdysvallat ja sen tärkeimmät liittolaiset Britannia sekä Ranska ovat nyt hyökänneet ohjuksin ja pommein Syyriaan, kostamaan kaasuaseen käyttöä, mistä ei ole esitetty vielä mitään pitäviä todisteita. Vaarassa on, että juuri rauhoittumassa oleva Syyrian sota roihahtaisi uusiin liekkeihin ja laajentuisi yli kaikkien rajojen.

Ktp tuomitsee kaikki Syyrian sodan laajentamisyritykset. Syyrian uhkaaminen hyökkäyksellä ja uudella sodalla on kansainvälisen oikeuden, YK:n peruskirjan ja YK:n turvallisuusneuvoston vastainen toimi.

Ktp yhtyy Syyrian kommunistisen puolueen lausuntoon ja siinä esitettyyn pyyntöön tukea kansainvälisen solidaarisuuden nimissä imperialistisen hyökkäyksen kohteeksi joutunutta Syyrian kansaa.

Ktp yhtyy myös Euroopan kommunististen ja työväenpuolueiden kannanottoon, jossa tuomitaan Yhdysvaltojen johtaman aggressiivisen imperialismin hyökkäys Lähi-itään ja Syyriaan. Kansoilla on oikeus elää rauhassa ja vaatia yhteiskuntaa ilman sotia, kriisejä, köyhyyttä ja sortoa.

Kommunistinen Työväenpuolue – Rauhan ja Sosialismin puolesta r.p.

Vantaa 14.4.2018

Ktp tuomitsee Yhdysvaltojen, Britannian ja Ranskan hyökkäyksen Syyriaan – Imperialistinen länsi on syyllinen sotiin, kuolemaan ja pakolaisuuteen