Ktp:n 23. edustajakokous: Oikeistohallitus kiristää työväestöä ja avaa maamme Naton sotajoukoille

Suomen kapitalistinen talous- ja yhteiskuntajärjestelmä on liitetty yhä tiukemmin osaksi imperialistisen kapitalismin tarpeita. Tämä kansan enemmistön vastainen kehitys on vahvistunut merkittävästi Suomen EU-jäsenyyden ja Nato-sopimusten aikana. Seuraukset ovat olleet tuhoisia.

Kymmenen vuotta jatkunut kapitalistisen talouden lama ja taantuma on jättänyt jälkeensä pysyvän joukkotyöttömyyden, köyhyyden lisääntymisen, lapsiperheiden ahdingon, syrjäytettyjä nuoria ja hylättyjä vanhuksia.

Työtätekevän ja pienituloisen väestönosan kurittaminen on harkittua oikeistopolitiikkaa. Pääomapiirit ja pieni rikkaiden ja politiikan eliitti haluaa pelastaa kapitalismin. Kyse on voittojen, omaisuuksien ja vallan säilyttämisestä ja turvaamisesta, politiikan ja pakon keinoin.

Sipilän oikeistohallitus on kolmen toimintavuotensa aikana ollut uskollisesti kapitalistien asialla. Siitä kertovat pakkolakisuunnitelmat, kiky-sopimukset, työttömyys- ja työsuhdeturvan heikennykset sekä kaikkialle yhteiskuntaan ulotettu leikkauspolitiikka.

Tähän kapitalistien asialla olemiseen kuuluu myös valmisteluvaiheessa vielä oleva sote- ja maakuntauudistus. Ktp vastustaa Sipilän hallituksen ja oikeiston ajamaa sote-uudistusta ja maakuntahallinnon muodostamista. Kyse on sosiaali- ja terveydenhuollon yksityistämisestä ja miljardien eurojen siirtämisestä alan keskittyvään liiketoimintaan. Maakuntauudistus on valjastettu tukemaan tätä hanketta.

Sipilän johtaman porvariston hallituksen ja Suomen ulkopoliittisen johdon vaarallisin hanke on Suomen Nato-jäsenyys ja maamme liittäminen lännen sotavoimaan. Nato-jäsenyyttä on valmisteltu vuosien varrella monilla eri sopimuksilla, asehankinnoilla ja sotaharjoituksilla.

Sitovimpia sopimuksia ovat  Naton ja Suomen välinen ns. isäntämaasopimus sekä Yhdysvaltojen ja Britannian kanssa solmitut kahdenväliset puolustussopimukset. Uusin sotien vaaraa lisäävä sopimus allekirjoitettiin Suomen ulkopoliittisen johdon hyväksymänä nyt toukokuussa. Siinä sovittiin Yhdysvaltojen, Ruotsin ja Suomen asevoimien välisestä kolmen maan yhteistyöstä.

Suomen Nato-jäsenyyden valmistelu ja sotilaalliset sopimukset näkyvät ja kuuluvat lisääntyneinä sotaharjoituksina. Yhdysvaltojen ja muiden Nato-maiden joukkoja ja sotakalustoa  liikkuu jo kaikkialla maalla, merellä ja ilmassa. Ei ole mikään salaisuus, että suuntana on Venäjä.

Ktp:n 23. edustajakokous vaatii Suomen palauttamista puolueettomuuden, rauhan ja naapuriystävyyden politiikkaan.

Suomi irti Nato-sopimuksista! Ei Nato-jäsenyydelle!

Suomi irti EU:sta ja eurosta! Itsenäinen talous ja kansallistamisen politiikka työväestön turvaksi!

Kommunistinen Työväenpuolue – Rauhan ja Sosialismin puolesta r.p.

1. Edustajakokous, Helsinki, Suomenlinna, 19. – 20.5.2018