Ktp:n 23. edustajakokous: Tuomitsemme Yhdysvaltojen, EU:n ja Naton laajentumis- ja sotapolitiikan

Kapitalismin imperialistinen vaihe on sotien, miehitysten ja luonnonvarojen ryöstön aikaa. Se on myös työväenluokan lisääntyneen riiston, pakolaisuuden ja osattomuuden aikaa. Kyse on tänäänkin kapitalistien ja imperialistien eri leirien välisestä taistelusta voitoista ja vallasta.

Imperialistinen valtataistelu on laajentunut 2000-luvun alun Afganistanista Irakiin ja vähitellen koko Lähi-itään, Pohjois-Afrikkaan, Etelä-Amerikkaan ja osaan Aasiaa. Hyökkäyksen kohteeksi on joutunut suuri joukko itsenäisiä YK:n jäsenvaltioita.

YK on kuitenkin ollut  kykenemätön puolustamaan jäsenvaltioitaan ja omaa peruskirjaansa. Lännen imperialistit ja Yhdysvaltojen johtama  Nato miehittävät ja pommittavat missä tahansa ja milloin tahansa. Laittomuus ja tappaminen on piilotettu “kansainvälisen yhteisön” tunnuksettomaan suojaan.

Viime vuonna tapahtunut Yhdysvaltojen presidentinvaihdos on asettanut maailmanpolitiikan ja imperialistien eri leirien palikat uuteen asentoon. Peli on koventunut ja osallistujina ovat Yhdysvallat, EU, Venäjä ja osin Kiinakin. Käyttöön on otettu talouspakotteita, saartoja, tullimuureja, matkustuskieltoja ja provokaatioita.

Uudessa tilanteessa on syntynyt kaksi erilaista kehityksen suuntaa: sodan ja väkivallan käytön laajentaminen ja rauhan tie.

Yhdysvaltojen portinvartijana Lähi-idässä toimiva Israelin sionistinen hallitus on aloittanut Syyrian pommittamisen rikkomalla YK:n päätöksiä ja kansainvälistä oikeutta. Samaan aikaan se alistaa ja surmaa oikeuksiaan puolustavia palestiinalaisia. Tätä nähtiin viimeksi Gazassa, kun palestiinalaiset osoittivat mieltään ihmisoikeuksiensa palauttamiseksi ja 1948 tapahtuneita karkotuksia vastaan.

Toista tietä valmistellaan parhaillaan Korean niemimaalla. Pohjoinen ja eteläinen Korea keskustelevat rauhansopimuksen solmimisesta, yhteistyöstä, aseriisunnasta  ja mahdollisesta yhteisestä tulevaisuudesta. Siinä ei olisi sijaa Yhdysvaltojen imperialismille eikä Etelä-Korean kapitalistien harjoittamalle riistolle.

Ktp:n 23. edustajakokous tuomitsee Yhdysvaltojen, EU:n ja Naton laajentumis- ja sotapolitiikan.

Edustajakokous tuomitsee Israelin harjoittaman Syyrian pommituksen, Iranin sotilaallisen painostamisen ja palestiinalaisten surmaamisen ja ihmisoikeuksien polkemisen.

Edustajakokous tukee Koreoiden rauhansopimusta ja keskusteluja imperialismista vapaasta yhtenäisestä  Koreasta.

Kommunistinen Työväenpuolue – Rauhan ja Sosialismin puolesta r.p.

1. Edustajakokous, Helsinki, Suomenlinna, 19. – 20.5.2018