Ktp:n keskusneuvosto 18.5.: Hallitusneuvottelut eivät tuo muutosta nykymenoon

Huhtikuun eduskuntavaalien tulos ei ratkaise niitä kapitalismin kriisin aiheuttamia ongelmia, joista työväenluokka on joutunut kärsimään aina 1990-luvun alusta alkaen. Tuolloin Suomen EU-jäsenyyden valmistelu ja rahamarkkinoiden vapauttaminen aiheuttivat suuren laman ja joukkotyöttömyyden, jonka laskua maksetaan vieläkin.

Suomen EU-jäsenyys vuodesta 1995 on sitonut maamme talouden entistäkin tiukemmin niihin suurpääoman rakenteisiin, jotka ylläpitävät kriisiä ja mahdollistivat kapitalistien, pankkien ja keinottelijoiden yhä kasvavat voitot. Työväenluokan osana on ottaa vastaan työttömyyden, köyhyyden ja perusturvan leikkausten aiheuttamat iskut.

Vuoden 2008 kapitalistinen finanssikriisi johti Suomessakin uuteen talouslamaan ja 1990-luvun alun kaltaiseen joukkotyöttömyyteen. Kaikki eduskuntapuolueet ovat vuorollaan yrittäneet ratkaista talouslaman seurauksia siinä onnistumatta. Syy on se, että ei ole uskallettu puuttua kapitalismin rakenteisiin. On toteutettu oikeistopolitiikkaa, jolla yritetään pelastaa kapitalismia ja maksattaa siitä koituva lasku työväenluokalla.

Parhaillaan käynnissä olevat viiden puolueen hallitusneuvottelut eivät tuo muutosta nykymenoon, sillä neuvottelujen ja hallitusohjelman perusta rakentuu porvarillisen politiikan jatkamiselle. Siitä pitävät huolen edellisessä hallituksessa oikeistopolitiikkaa toteuttanutt Sipilän keskusta ja sitä tukenut rkp.

Sdp ja vasemmistoliitto tyytyvät niihin reformeihin, joihin oikeisto ja kapitalistien eturyhmät suostuvat. Ne ovat mukana kapitalismin pelastamisessa ja saavat vastineeksi ministeripaikkojen antamaa näennäisvaltaa, taloudellisia etuja ja kasvavaa puoluetukirahoitusta.

Oikeistopolitiikan työväenluokalle aiheuttamien menetysten lisäksi vaarana on myös ulko- ja turvallisuuspolitiikan oikeistolaistuminen.

Sdp on jatkamassa Nato-sopeutusta ja kannattaa lisääntyvää sotilaallista yhteistyötä johtavien Nato-maiden kanssa. Rkp on avoimesti Nato-jäsenyyden kannattaja ja ajaja. Keskusta ja vihreät kannattavat EU:n sotilaallista varustautumista. Vasemmistoliitolle riittää, jos hävittäjäkoneet hankitaan Ruotsista ja niiden määrää alennetaan muutamalla.

Työväenluokan kannalta on nyt välttämätöntä, että ay-liike ja joukkovoima suunnataan kapitalismia ja leikkauspolitiikkaa vastaan. Joukkojen voimaa tarvitaan myös vastustamaan Nato-sopeutusta, militarismia ja hävittäjähankintoja.

Suomi irti EU:sta ja Natosta!

Vantaa, 18.5.2019

Kommunistinen työväenpuolue (Ktp), Keskusneuvosto