Ktp:n keskusneuvosto 18.5.: Suomen on irtaannuttava imperialistisen politiikan tukemisesta ja palattava puolueettomaan ulkopolitiikkaan

USA:n ja EU:n johtama imperialistinen länsi ei peräänny oman alueensa ulkopuolella sijaitsevien valtioiden painostamisesta ja alistamisesta. Se jatkaa vaikka Afganistanin, Irakin, Syyrian, Libyan sekä Jemenin sodat ja pommittaminen ovat tehneet niistä epävaltioita. Miljoonat ovat kuolleet ja vammautuneet, kymmenet miljoonat on tuomittu pakolaisuuteen.

Nyt kohteiksi on otettu Venezuela ja Iran. Niitä vastaan on hyökätty talous- ja kauppasaarroilla, massiivisella propagandalla ja sodalla uhkaamisella.

USA:n johtama vallankaappaushanke Venezuelassa on häikäilemätöntä imperialismia. EU:n parlamentti ja joukko USA:n tukijamaita on antanut tukensa kaappaushankkeelle ja sitä johtavalla itsensä presidentiksi nimittäneelle Juan Guaidolle. Suomi on mukana tässä imperialistien rintamassa. Se on ehdottomasti tuomittavaa!

Venezuelan ja maan vaaleilla valitun presidentin Nicolas Maduron painostaminen johtuu maan luonnonvaroista ja niiden kansallistamisesta. Raakaöljy- ja mineraalivarat  otettiin valtion omistukseen ja käyttöön jo edellisen presidentin Hugo Chavezin kaudella. Sitä USA ja EU eivät ole antaneet anteeksi.

Uusin isku on Venezuelan USA:n suurlähetystöön Washingtonissa tehty hyökkäys. Tämä USA:n hallinnon provokaatio on räikeä diplomaattisia suhteita koskevan Wienin yleissopimuksen loukkaus. Sopimuksen mukaan diplomaattisen edustuston tilat ovat loukkaamattomia.

Iranin painostaminen johtuu myös luonnonvaroista, suurelta osin maan raakaöljystä. Iran on myös tärkeän öljyn kuljetusreitin hallitsija ja USA:n sekä sen liittolasten vastainen toimija Lähi-idän alueella.

USA:n johtama Iranin vastainen uusi hyökkäys sai alkunsa, kun presidentti Donald Trumpin johtama maan hallinto irtaantui ydinsopimuksesta, jonka muita osapuolia ovat Iranin ja USA:n lisäksi EU ja Venäjä. Nyt tilanteen kärjistymisestä syytetään yksipuolisesti Iranin hallitusta.

Suomi on jo sidottu Venezuelan vastaiseen imperialistiseen hyökkäykseen. Nyt on vaarana, että Suomi joutuu myös mukaan Iranista alkavaan uuteen ja laajenevaan Lähi-idän selkkaukseen.

Suomi irti imperialistisesta painostamisesta ja sodista!

On palattava rauhan ja puolueettomuuden ulkopolitiikkaan!

Vantaa, 18.5.2019

Kommunistinen työväenpuolue (Ktp), Keskusneuvosto