Kokoomusjohtoiset Kataisen ja Stubbin hallitukset ovat toteuttaneet kuluvalla vaalikaudella työtätekeviä kurittavaa oikeistopolitiikkaa. Oikeiston tavoitteena on pelastaa syvään kriisiin painunut kapitalismi, suurpääoman voitot sekä rikkaan talouden ja politiikan eliitin valta.

Vuoden 2011 jälkeen tehdyt viiden miljardin euron julkisen talouden leikkaukset ja veronkorotukset ovat näkyvin ja tuntuvin osa kapitalismin pelastamisen kuripolitiikassa. Sekään ei nyt näytä riittävän. Kapitalistien etujärjestöt, Stubbin hallitus ja eduskuntapuolueet ovat valmistelleet suunnitteilla olevan yhteiskuntasopimuksen hengessä miljardien eurojen lisäleikkauksia ja palkkojen alentamista.

Niin vanhat kuin uudetkin perusturvan leikkaukset, veronkorotukset, palkka-alet ja koko ajan lisääntyvä työttömyys on sälytetty työtätekevien maksettavaksi. EU:n työvoiman vapaalla liikkuvuudella, siirtotyöläisten vaikutuksella ja suurtyöttömyydellä kapitalismi pystyy lisäämään työläisten riistoa. Tämän seurauksena on palkkataso laskenut ja muut työehdot heikentyneet. Ktp ei hyväksy työperäistä maahanmuuttoa.

Puoleen miljoonaan noussut työttömien määrä ja neljännesmiljoonan kansalaisen putoaminen toimeentuloon riittämättömän perusturvan varaan ovat kansallisia onnettomuuksia. Tätä ei voida enää hyväksyä.

Tarvitaan talousjärjestelmän täydellinen muutos.

Kommunistinen työväenpuolue Ktp osallistuu huhtikuun 19. eduskuntavaaleihin vaatimalla maamme irrottamista suurpääoman ja kapitalistien EU:sta, eurosta ja sotilasliitto Natosta. Ktp esittää kansallistamisen ohjelmaa, jolla turvataan kansalaisten oikeus työhön, kunnolliseen toimeentuloon ja rauhaan.

Suuryhtiöiden, pankkien ja vakuutuslaitosten kansallistaminen on välttämättömyys yhteiskunnan demokratisoinnin ja sosialismiin siirtymisen perusteiden luomiseksi. Kapitalismi ja suurpääoman vallankäyttö on korvattava työväenluokan etuihin perustuvalla kansanvallalla ja uudella sosialistisella politiikalla.

Tämä suuri muutos vaatii toteutuakseen luonnonvarojen, perusteollisuuden ja tietoliikenneyhteyksien yhteiskunnallista omistusta. Siksi Ktp esittää:

– Suurien maa- ja metsäomaisuuksien sekä kaivos- ja kaivannaisteollisuuden kansallistamista.

– Energiatuotannon ja energian jakelun kansallistamista. Tämä tarkoittaa käytännössä sähkön- ja lämmöntuotannon, vesivoimavarojen, öljynjalostuksen ja muun polttoainetuotannon ottamista takaisin valtion omistukseen.

– Raskaan metalli- ja kemianteollisuuden kansallistamista. Tätä vaatii jo maamme omavaraisuuden turvaaminen niin teollisessa kuin maatalouden tuotannossakin.

KTP:n keskusneuvosto 28.2.2015: Kansallistamisen ohjelmalla työtä ja toimeentuloa