Ktp:n keskusneuvosto 28.9.: EU alistaa kansoja ja rajoittaa työväestön toimintaoikeuksia

Euroopan unioni on perustamisestaan alkaen ollut suurpääoman ja kapitalistien liittouma. Siksi EU on tosiasiassa valtioiden alistaja ja kansojen halveksija. Tämä on tullut todistetuksi mm. unionin itälaajentumisessa ja niissä kansanäänestyksissä, joita jäsenmaissa on EU-asioissa järjestetty.

Tuorein esimerkki EU:n toiminnasta on Britannian kansanäänestys  EU-erosta. Kun kansan enemmistö äänesti eron puolesta, alkoi jo kolme vuotta jatkunut eron jarruttaminen.

Euroopan pääomapiirien, suurpankkien ja EU-komission masinoima kampanja on puuttunut avoimesti Britannian sisäpolitiikkaan ja yrittänyt kaikin keinoin uuden kansanäänestyksen järjestämistä. Hanke on toistaiseksi epäonnistunut.

Uusimisvaatimuksessa ei ole tosin mitään uutta. Kansanäänestykset on uusittu aikaisemmin mm. Belgiassa, Ranskassa ja Irlannissa – tarvittaessa niin monta kertaa, että tulos on vastannut paikallisen poliittisen eliitin ja EU:n komissaarien toivetta. Brexit-kansanäänestyksen uusimisvaatimuksessa paljastuu uusi osoitus kansojen halveksunnasta.

Britannia ja Brexit  on vain yksi osoitus EU:n nykyisestä hätäännyksestä ja Euroopan kapitalistien valmiudesta kansalaisten toimintavapauksien ja järjestäytymisoikeuksien rajoittamiseksi. Tästä kertoo se, että EU:n parlamentti hyväksyi 21.9. lausuman, jossa samaistetaan fasismi ja Neuvostovalta. Lausuma on törkeä historian väärennös, jonka tarkoituksena on rehabilitoida EU:n uusi fasismi. Natsi-Saksaa vastaan kamppaillut Georgi Dimitrov kuvaili fasismia finanssipääoman terroristiseksi diktatuuriksi, ja se on toteutumassa EU:ssa.

EU-parlamentin aiemmat vastaavat lausumat ovat jo johtaneet kommunistien, kommunististen puolueiden ja muiden työväenjärjestöjen toiminnan kieltämiseen ja työtätekevien vainoon. Taas kerran poltetaan kirjoja, kielletään kommunististen tunnusten käyttö ja punaiset liput .

Emme voi hyväksyä kansalaisten toimintavapauksien ja järjestäytymisoikeuksien rajoittamista ja kieltämistä. EU rikkoo myös räikeästi omia julistamiaan arvoja.

Vetoamme taas kerran kaikkiin työväenjärjestöihin ja kansalaisten perusoikeuksia puolustaviin – tuomitkaa EU-parlamentin äänestyslausuma!

Vantaa 28.9.2019

Kommunistinen työväenpuolue