Ktp:n keskusneuvosto 28.9.: Rinteen hallitus jatkaa työväestön vastaisella linjalla

Suomen nykyinen talous- ja yhteiskuntapolitiikka on kapitalismia tukevaa ja omistavan luokan etuja ajavaa politiikkaa. Kevään eduskuntavaalien jälkeen valtaan noussut Antti Rinteen johtama sosiaalidemokraattien, keskustan, vihreiden, vasemmistoliiton ja ruotsalaisen kansanpuolueen hallitus on jo muutamassa kuukaudessa todistanut oman linjansa. Se ei poikkea perustaltaan 2000-luvulla toteutetusta oikeistolaisesta politiikasta, ja jopa jatkaa SOTE-uudistusta, johon Sipilän hallitus kaatui.

Rinteen hallituksen esitys valtion ensi vuoden budjetiksi ei johda vielä peruspalveluiden leikkauksiin, mutta ei palauta kuin pienen osan niistä leikkauksista joita Kataisen ja Sipilän hallitukset tekivät vuoden 2010 jälkeen.

Politiikan suunta ei muutu miksikään niillä pikkuporkkanoilla joita nyt tarjoillaan lapsiperheille, eläkeläisille, työttömille ja toimeentuloturvan varassa eläville. Muutaman kymmenen sentin päiväkorotukset ovat suoranaista pilkkaa kun niitä verrataan ennen vaaleja annettuihin lupauksiin kuukausisatasista.

Hallituksen pihistely ei koske tälläkään vaalikaudella asevarustelua. Se päätti juuri yksimielisesti neljän suuren sotalaivan tilaamisesta. Ne ovat kooltaan fregatti-luokkaa ja ilmiselvästi suunnitteilla on liittää ne Nato-laivastoon. Hinta on ennätyksellisen suuri, yli 1,3 miljardia euroa.

Rinteen hallituksen kaudella tapahtuu myös uusien hävittäjäkoneiden tilaaminen. Hallitusohjelman kirjaus korvata nykyiset Hornet-hävittäjät täysimääräisesti merkitsee imperialistisen sodanuhan kasvamista ja vähintään 10 miljardin euron lovea valtion menoihin. Kyse on Suomen kaikkien aikojen suurimmasta asevarustelumenosta.

Valtion ensi vuoden budjetti tulee olemaan alijäämäinen. Velka kasvaa vähintään 2 miljardia euroa. Ja velka lisääntyy jatkossakin. Siitä pitävät huolen aseostot ja kapitalismin taantuma lamoineen. Kun Suomi on entistäkin tiukemmin EU:n kahleissa ja globaalin kapitalismin pyörityksessä on talouden ennuste huono.

Kapitalistisen talouden taantuman seuraukset ovat jo näkyvissä. Yt-neuvottelut, lomautukset ja irtisanomiset ovat päivittäisiä. Työpaikkojen alasajon kärjessä kulkevat nyt suuret perusteollisuuden yhtiöt ja palvelualan monopolit. Nykytilanteessa puheet 75 prosentin työllisyysasteesta ovat itsepetosta ja työväestön harhauttamista.

Suuri muutos on mahdollinen, mutta edellyttää sosialismia, eroa EU:sta, sekä sotilasliitto Naton kanssa tehdyistä sopimuksista. Vasta tämän jälkeen Suomessa on mahdollista toteuttaa omaa talous- ja yhteiskuntapolitiikkaa.

Kapitalismista sosialismiin – se on työväenluokan eduista lähtevää toimintaa!

Vantaa 28.9.2019

Kommunistinen työväenpuolue