Ktp:n keskusneuvosto 7.12.2019: Tuemme työtätekevien taistelua paremman toimeentulon ja demokraattisten oikeuksien puolesta

Suomen työväenluokka on joutunut syksyn aikana hallitsevan kapitalistiluokan ja oikeiston rajun hyökkäyksen kohteeksi. Juha Sipilän hallituksen, kapitalistien EK:n ja ay-liikkeen huippujohdon kolme vuotta sitten solmiman kiky-sopimuksen palkkojen leikkauslinjaa ja muiden työehtojen heikentämistä yritetään nyt jatkaa jopa työsulkujen avulla.

Tähän mennessä röyhkein hyökkäys työtätekevien taistelemia oikeuksia vastaan tehtiin valtionyhtiö Posti Group Oyj:n johdon toimesta. Postilaisten palkkoja ja työehtoja yritettiin ensin heikentää ammattiliitto PAU:n ja työantajaliitto Paltan käymien syksyn tes-neuvottelujen aikana. Kun tämä ei onnistunut, yhtiön johto perusti uuden tytäryhtiön ja siirsi osan postilaisista Teollisuusliiton ehdoiltaan huomattavasti huonompaan sopimukseen.

Työtätekevien  ja ammattiliitto PAU:n työtaistelutoimet, voimakas lakko sekä laajat tukilakot löivät takaisin Postin johdon, työantajaliitto Paltan ja EK:n hyökkäyksen. Postilaiset on nyt palautettu takaisin PAU:n solmiman uuden työehtosopimuksen piiriin.

Valtioyhtiö Postin johdon ja Antti Rinteen viiden puolueen hallituksen toimet tuomittiin laajasti ja johtivat lopulta hallituksen eroon. Ihmettelyn kohteena on ollut erityisesti se, että Rinne ja valtion omistajaohjauksesta vastannut ministeri Sirpa Paatero hyväksyivät ensin Postin työehtokeinottelun, mutta peruivat myöhemmin sekavassa selittelyssä tekemänsä.

Rinteen henkilökohtainen ero pääministerin virasta ei johdu Postin johdon hyökkäyksestä tai postilaisten voitokkaasta työtaistelusta. Syyt ovat syvemmällä kapitalismissa, sen talouden ja politiikan kriisissä, joka nyt ilmenee porvariston ja sitä tukevien puolueiden keskinäisenä valtataisteluna. Työtätekevillä ei ole mitään hyvää odotettavana tällaisesta valtapelistä. Päinvastoin, työväenliikkeen on jatkettava Postin työntekijöiden aloittamalla ja ay-liikkeen laajasti tukemalla taistelulinjalla.

Kapitalistien EK:n, sen jäsenliittojen ja jäsenyritysten hyökkäys on Postin ohella laajenemassa kaikkialle työelämään. Sähköliitto aloitti 5.12. useita viikkoja kestävän lakon. Teollisuusliitto ja kaksi muuta ammattiliittoa aloittaa maanantaina 9.12. kolmipäiväisen lakon, jonka piirissä on 100 000 työläistä. Nämä taistelut tarvitsevat kaikkien työtätekevien tuen.

Suomessa aktivoitunut työväenluokka ei ole poikkeus Euroopassa. Laajat lakot ja mielenosoitukset ovat vyöryneet EU-maiden pääkaupunkien kaduille. Esimerkiksi Ranskassa on parhaillaan käynnissä miljoonien työtätekevien yleislakko eläkkeiden ja palkkojen leikkauksia vastaan. Pariisissa on marssinut viime päivinä enemmillään miljoona mielenosoittajaa.

Annamme kaiken tukemme työväenluokan kapitalismin vastaiselle taistelulle.

Kannustamme ja tuemme työtätekevien kamppailua parempien palkkojen ja työehtojen puolesta.

Kehotamme ammattiliittoja joukkotoimintaan jäsenistönsä toimeentulon ja oikeuksien turvaamiseksi.

Vantaa 7.12.2019

Kommunistinen Työväenpuolue – Rauhan ja Sosialismin puolesta