Ktp:n keskusneuvosto: Ei fasismille – kyllä Euroopan työväenluokan taistelulle

Maailma on muutoksessa ja Eurooppa on muutoksessa. Maailmanlaajuinen kapitalismi on kokenut pitkäaikaisimman kriisinsä ja vanhat imperialistiset vallat etsivät uusia ratkaisuja taloudellisen ja sotilaallisen valtansa säilyttämiseksi.

Imperialistisen lännen vuosikymmeniä kestäneet talousliitot eivät enää laajene, ne ovat hajoamassa. Niiden tilalle on saatu vain väliaikaisia sopimuksia. Poikkeuksen tekee imperialismin sotilaallinen puoli. Läntinen sotilasliitto NATO on laajentunut Neuvostoliiton hajottamisen jälkeen Itä- ja Keski-Eurooppaan ja saanut otteeseensa jopa perinteisesti puolueettomia maita.

Nykyisessä maailman tilassa ei ole kyse vain jo vuosia jatkuneesta Yhdysvaltojen pääomapiirien ja hallinnon sisäisestä valtataistelusta. Kyse on paljon suuremmasta kehityksestä. Siitä kertoo Venäjän ja Kiinan nopea vahvistuminen ja liittoutuminen monien valtioiden kanssa kaikilla maailman mantereilla. Siitä kertoo myös Euroopan Unionin hajoaminen, kun Britannia eroaa kansanäänestyksen tuloksena unionista. EU:n suurpääoma yrittää estää tämän ns. Brexitin kaikin mahdollisin keinoin.

Britannian eron lisäksi Italia on joutunut EU:n komission ja suurpankkien kiristyksen kohteeksi. Maan oma kansallinen päätösvalta mm. valtion budjetin rahoituksesta halutaan estää. Italian kohtelu ei ole ensimmäinen kerta, kun EU:n jäsenmaa joutuu suurpääoman rahastuksen kohteeksi. Kreikka on tästä varoittava esimerkki.

Suomikaan ei ole turvassa EU:n “demokratialta”.  Valtion ensi vuoden budjetti on ollut jo EU:n ennakkotarkastuksessa ja hyväksynnässä. Valtionvelan kasvukaan ei ole enää esteenä, kunhan se suunnataan vain aseostoihin ja sotamenoihin.

Kapitalismin pitkittyneen kriisin seuraukset ja kriisin maksattaminen työväenluokalla on aiheuttanut  EU:ssa vuosikymmeniin suurimmat lakot ja mielenosoitukset. Voimakkaimmat niistä on nähty Ranskassa ja Kreikassa, kun miljoonat työläiset ovat nousseet porvaripolitiikkaa, veronkorotuksia ja leikkauksia vastaan.

Vastarinnan varjossa nationalistiset ja fasistiset aatteet ovat vahvistuneet kaikkialla EU-maissa. Tähän ei ole puututtu. EU:n parlamentissa on jopa uusnatsien puolueiden edustajia mm. Saksasta ja Italiasta. Baltian maissa ja Puolassa ihaillaan toisen maailmansodan natseja ja annetaan uusnatsien toimia lähes vapaasti. EU:n jäsenyyttä odottavassa Ukrainan parlamentissa on kaksi uusnatsien puoluetta ja toisen maailmansodan aikaisia fasisteja on nostettu kansallissankarien asemaan.

Eurooppalainen nationalismi ja natsismi on jo vuosia sitten levinnyt myös Suomeen. Vasta viime ja tänä vuonna oikeuslaitos on puuttunut natsien toimintaan ja kieltänyt eräiden järjestöjen toiminnan. Jahkailu näyttää kuitenkin jatkuvan, vuoden 1947 Pariisin rauhansopimuksen* ehtoja ei noudateta ja fasistisen aatteen levittäjät marssivat vapaasti kaupunkien kaduilla.

Ktp on työväenluokan, rauhan ja sosialismin puolue. Ktp:n politiikan ydin on kansainvälisen ja kansallisen kapitalismin, imperialismin, sorron ja sotien vastainen taistelu. Toimimme todellisen demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta.

– Suomi eroon EU:sta ja eurosta.

– Ei fasismille ja rasismille.

– Kaikki tuki Euroopan työväenluokan taistelulle.

Keskusneuvosto 8.12.2018

Kommunistinen Työväenpuolue – Rauhan ja Sosialismin puolesta rp

*Pariisin Rauhansopimus 8 artikla:

”Suomi, joka välirauhansopimuksen mukaisesti on ryhtynyt toimenpiteisiin hajoittaakseen kaikki Suomen alueella toimivat fascisminluontoiset poliittiset, sotilaalliset tai sotilaallisluontoiset järjestöt sekä muut järjestöt, jotka harjoittavat Neuvostoliitolle tai muille Yhdistyneille Kansakunnille vihamielistä propagandaa, sitoutuu olemaan vastaisuudessa sallimatta senluontoisten järjestöjen olemassaoloa ja toimintaa, joiden tarkoituksena on kieltää kansalta sen demokraattiset oikeudet.”

Ktp:n keskusneuvosto: Ei fasismille – kyllä Euroopan työväenluokan taistelulle