Ktp:n keskusneuvosto: Oikeistopolitiikka ja suuren rahan valta on kaadettava joukkovoimalla

Suomessa kymmenen vuotta jatkunut kapitalistisen talouden kriisi on ennen kokemattoman pitkä. Eikä kriisi ole koskenut vain taloutta. Se on ulottunut koko kapitalistiseen järjestelmään ja aiheuttanut vakavia yhteiskunnallisia vaurioita, joista työtätekevät ja vähävaraiset ovat joutuneet kärsimään eniten.

Työttömyys on ollut jo vuosia lähes 1990-luvun suuren laman lukemissa. Nyt joulukuussa työttömiä on edelleen noin 450 000. Ja suuret joukkoirtisanomiset jatkuvat. Esimerkiksi pohjoismainen pankkijätti Nordea ja amerikkalainen monialayhtiö General Electric aikovat irtisanoa ensivaiheessa yhteensä noin 700 työntekijää. Toisessa vaiheessa irtisanottavien määrä nousee tuhansiin.

Uusimpien tilastojen mukaan myös köyhyys on ennätyksellisen suurta. Työelämästä ja sosiaalisesta osallisuudesta syrjäytettyjen määrä on satojatuhansia. Samaan aikaan terveydenhuoltoa, koulutusta ja muita peruspalveluja on leikattu hallitusten ja eduskunnan päätöksillä. Sosiaali- ja terveydenhuollon yksityistäminen ja julkisen tuotannon lopettaminen on harjoitetun leikkauspolitiikan jatkamista. Sote-uudistus on peruttava ja palattava kansanterveyslakiin ja maksuttomaan perusterveydenhuoltoon.

Oikeistopolitiikkaa on toteutettu Suomessa olipa hallituksen väri tai kokoonpano mikä tahansa. Kun työtätekeviä on kuritettu, kapitalisteja ja rikkaita on palkittu. Yhtiöille on annettu miljardien eurojen kultaisia kädenpuristuksia. Ja kaikki näkyy nyt kasvavissa voitoissa ja osingoissa.

Syksyn liittokohtaisiin tes-neuvotteluihin valmistauduttiin ammattiosastoissa ja työpaikoilla toivossa, että ammattiliittojen johto esittäisi sellaiset palkka- ja työehtovaatimukset, joilla työntekijöille korvattaisiin viime vuosien reaalipalkkojen lasku ja työehtojen heikennykset.

Näin ei tapahtunut. Ammattiliitot ovat yksi toisensa jälkeen hyväksyneet “yleisen linjan” mukaiset työehtosopimukset, jotka johtavat reaalipalkkojen edelleen laskuun, paikalliseen saneluvaltaan ja sopimusten yleissitovuuden rapautumiseen. Yhtään uutta työehtosopimusta ei ole päästetty ammattiosastojen käsittelyyn ja jäsenäänestykseen.

Peruspalvelujen heikennystä ja julkisen talouden alasajoa on perusteltu rahanpuutteella. Rahaa on kuitenkin löytynyt, kun suunnitellaan ja hankitaan armeijalle uutta aseistusta ja harjoitellaan sotimista. Kyse ei ole enää miljardeista, kyse on kymmenistä miljardeista.

Oikeistopolitiikka, pääoman unionit ja kapitalistien liitot eivät ole ikuisia. Ne voidaan kaataa joukkovoimalla.

Suomi Irti EU:sta, Euroopan rahaunionista ja eurosta!

Suomi irti Nato-sopimuksista ja Nato-jäsenyyden valmistelusta!

Vantaa 9.12.2017

Kommunistinen Työväenpuolue – Rauhan ja Sosialismin puolesta r.p.