Ktp:n keskusneuvosto: Työtätekevien työehtojen heikennykset on torjuttava järjestyneellä joukkovoimalla

Suomen hallitus, jota keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä johtaa, on hyökännyt alusta alkaen isäntiensä kapitalistien ohjeilla ja avulla työtätekevien oikeuksia ja etuja vastaan. On selvää, että hyökkäys jatkuu hallituskauden loppuun, ellei järjestynyttä vastavoimaa ole riittävästi.

Kolmen puolueen oikeistohallitus on saanut hyökkäykselleen tuen eduskunnasta, jopa vasemmistopuolueilta. Hallituksen tuki on näkynyt myös ay-liikkeen johdon toiminnassa mm. kiky-sopimuksen ja aktiivimallin läpiajon aikana.

Tuorein oikeistohallituksen hyökkäys kohdistuu työsopimuslakiin ja sen irtisanomisehtoihin. Eduskuntaan ollaan viemässä esitystä, joka heikentäisi työntekijöiden irtisanomissuojaa alle 20 henkilön yrityksissä. Esitys johtaisi mielivaltaan, eriarvoisuuden kasvuun ja muihin ongelmiin. Esityksellä ei ole mitään tekemistä työpaikkojen lisääntymisen kanssa.

SAK ja muut ay-keskusjärjestöt eivät ryhtyneet irtisanomisasiassakaan vastatoimiin järjestöinä, vaan siirsivät vastuun ammattiliitoille. Monet työntekijöiden ja toimihenkilöiden liitot ovatkin tehneet päätöksiä ylityökielloista. Ne voivat olla kuitenkin vasta alku kovemmille työtaistelupäätöksille ja joukkovoiman käytölle.

Samaan aikaan kun laajan työttömyyden piirissä on edelleen yli 400 000 työtöntä ja työttömyysturvaa heikennetään monin tavoin, pörssikapitalistien voitot kasvavat. Helsingin pörssissä noteerattujen teollisuusyhtiöiden voitot ovat lisääntyneet kesän 2018 aikana noin 7 prosenttia. Voittojen raju kasvu näkyi myös kaikkien yritysten tuloksissa. Niiden voitot lisääntyivät viime vuonna peräti 16 prosenttia.

Lisääntyneet voitot näkyvät ennätyksellisessä osingonjaossa. Tämän vuoden keväällä suuryritykset jakoivat omistajilleen lähes 13 miljardia euroa. Osinkotulot ovat osin kokonaan verottomia tai verotus on hyvin kevyttä.

Ktp tukee ammattiliittojen ja työtätekevien taistelua irtisanomissuojan ja muita työsuhdeturvan heikennyksiä vastaan.

Kutsumme kaikkia työtätekeviä työvoiman ja luonnon riiston vastaiseen yhteiseen taisteluun.

Tavoitteemme on kansallistamisen ja sosialismin rakentamisen aloittaminen. Näin turvaamme työtätekevien edut ja oikeudet sekä luonnonvarojen ja ympäristön säilymisen tuleville sukupolville.

Vantaa 22.9.2018

Kommunistinen Työväenpuolue – Rauhan ja Sosialismin puolesta r.p.