Ktp:n keskusneuvosto: Vaadimme paluuta puolueettomuuden, naapuriystävyyden ja rauhan politiikkaan

Viime vuodet ovat osoittaneet lännen imperialistien synnyttävän sotia itsemääräämisoikeuttaan puolustavia maita vastaan, vaikka Yhdysvaltojen johtaman yksinapaisen maailmanvallan ote on hellittänyt. Venäjä ja Kiina ovat yhdistyneet vastavoimaksi ja kilpailijaksi sotilaallisella sekä talouden alalla.

Lännen imperialistit hyökkäävät ja tekevät tuhojaan monissa Lähi-idän maissa. Kansat kärsivät mm. Irakissa, Syyriassa ja Jemenissä. Miljoonat ovat kuolleet pommituksissa ja sairauksiin, joutuneet pakolaisiksi ja näkevät nälkää. Hyökkäys jatkuu myös Libyassa ja Keski-Afrikassa, minne myös Suomen ulkopoliittinen ja sotilasjohto on lähettänyt aseistettuja sotilaita.

Yksinapaisuuden heikkeneminen ilmenee myös taisteluna kapitalistisessa taloudessa. Yhdysvalloissa ovat vastakkain paikallisuutta puolustavat localistit ja maailmanlaajuisuutta ajavat globalistit. Presidentti Trumpin johtama linja on asettanut tulleja, erilaisia rajoituksia ja kasvattanut sotilasmenoja. Euroopassa hajaannus on johtanut Britannian eroon EU:sta ja usean unionin jäsenmaan talouden romahtamiseen. Monissa EU:n jäsenmaissa on myös halua vähentää unionin määräysvaltaa ja sanelua.

Lännen imperialistien halu sotilasvoiman käyttöön näkyy myös asevarustelun kasvuna. Yhdysvalloissa esitetään ensi vuoden sotilasmenoihin lähes 720 miljardia dollaria. Se on puolet maailman kaikista sotilasmenoista. Kasvua viime vuoteen on huimat 20%.  Yhdysvaltojen johtaman Naton asevarustelussa on myös kovaa kasvua. Kahden viime vuoden aikana Nato-maiden sotilasmenot ovat kasvaneet 10%.

Lännen asevarustelun ja sotilasmenojen kasvu näkyy myös Suomessa. Sipilän oikeistohallitus esittää ensi vuodelle armeijan ja puolustushallinnon menoihin 3,2 miljardia euroa. Kasvua tähän vuoteen on yli 320 miljoonaa euroa eli 11%. Lisäksi uusien hävittäjäkoneiden ostoon on varattu ja varataan eduskunnan erillispäätöksillä jopa 10 miljardia euroa.

Suomen ulkopoliittisen ja sotilasjohdon liittoutuminen Yhdysvaltojen johtaman imperialistisen lännen ja sotaliitto Naton kanssa merkitsee maamme sotien jälkeisen, vuosikymmeniä jatkuneen rauhantilan päättymistä. Puolueettomuus, rauha ja naapuriystävyys on korvattu sotilaallisilla sopimuksilla, sotaharjoituksilla  ja Venäjän vastaisella vihanlietsonnalla.

Nato-sopivan aseistuksen ja sotilasmenojen kasvu näkyy Suomessa ja Pohjolassa lisääntyvinä sotaharjoituksina. Naton 2000-luvun suurin Trident Juncture -sotaharjoitus järjestetään loka-marraskuussa Norjan, Ruotsin ja Suomen maaperällä sekä myös Itämerellä, eli koko Pohjolassa. Siihen osallistuu lähes 40 000 sotilasta, yli 60 alusta ja 130 lentokonetta yhteensä 30 maasta. Sotaharjoitus on suunnattu Venäjää vastaan.

Ktp vaatii Suomen irrottamista kaikista Nato-sopimuksista, Naton sotaharjoituksista, Nato-jäsenyyden valmistelusta ja aseostoista luopumista. Se on kansalaisten selvän enemmistön tahto.

Esitämme kaikille sodan ja militarismin vastaisille järjestöille ja kansalaisille rauhanvoimien uutta järjestäytymistä ja joukkovoiman kokoamista sodan vaaraa vastaan.

Suomen on palattava puolueettomuuden, naapuriystävyyden ja rauhan politiikkaan.

Vantaa 22.9.2018

Kommunistinen Työväenpuolue – Rauhan ja Sosialismin puolesta r.p.