Pohjolan ja Balttian kommunististen ja työväenpuolueiden NATO-konferenssin vetoomus alueen väestölle 20.1.2018

Vantaalla järjestettiin Kommunistisen työväenpuolueen koollekutsumana yhdessä Norjan, Ruotsin, Viron, Latvian ja Liettuan kommunististen puolueiden  kanssa yhteinen NATO-konferenssi, joka käsitteli laajasti turvallisuuspoliittista tilannetta Pohjolassa ja Baltiassa. Puolueet laativat yhteisen arvion tilanteesta, joka julkaistaan myöhemmin. Tässä on konferenssin vetoomus alueen väestölle:

1. Viron, Latvian, Liettuan ja Norjan valtioiden on erottava sotilasliitto Natosta
2. Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden valmistelut on lopetettava. Isäntämaasopimukset on irtisanottava.
3. Alueen valtioiden on irtaannuttava USA:n sotapolitiikasta.
4. On lopetettava sodan harjoittelu Pohjolan ja Balttian alueella.
5. Asevarusteluun käytetyt määrärahat on kohdistettava väestön terveydellisten, sosiaalisten, taloudellisten ja kultuurillisten palveluiden kehittämiseen. Ihmiset tarvitsevat työtä, toimeentulon varmuutta ja rauhaa, ei sotaa.
6. Pohjolan ja Balttian alue on julistettava ydinaseettomaksi vyöhykkeeksi. Alueen valtioiden on ratifioitava YK:n ydinaseet kieltävä sopimus.