Kommunistinen Työväenpuolue tuomitsee Israelin hallituksen toimet 31.5., lähettää sotilaat aseettomia humanitaarista apua Gazaan toimittaneita siviilejä vastaan. Israelilaisten sotilaiden nousu laivoihin, jotka kuljettivat palestiinalaisten kipeästi tarvitsemia tarvikkeita saarretulle Gazan-alueelle, osoittaa Israelin valtion röyhkeyden ja ihmishengistä piittaamattoman tavan toimia. Sotilaiden hyökkäyksessä kymmenet kuolivat ja monet loukkaantuivat.

Vastuun tapahtuneesta ihmishenkien menetyksistä ja loukkaantuneista kantaa Israelin hallitus ja sitä tukeva USA, sekä Euroopan Unioni.

USA ja Euroopan Unioni eivät hyväksyneet Gazassa viimeksi käytyjen vaalien tulosta vaan ne asettivat pakotteita palestiinalaisille. Näin ne toimillaan ilmaisivat tukevansa Israelin hallituksen aluevaltaus- ja alistamispolitiikkaa palestiinalaisia kohtaan.

Vallitsevan tilanteen muuttamiseksi tarvitaan kestäviä ratkaisuja.

Ensimmäiseksi; Gazan saarto on purettava. Toiseksi; Israelin valtion on vetäydyttävä miehittämiltään palestiinalaisten alueilta. Kolmanneksi; YK:n päätös hyväksyä Israelin valtion ja Palestiinan valtion perustaminen on viimein toteutettava, myös Palestiinan kohdalta.Nyt tarvitaan sellaisia pakotteita Israelia vastaan, joilla se saadaan noudattamaan YK:n päätöksiä.

Me edellytämme Suomen hallitukselta toimia lopettaa poliittinen tuki Israelille, maiden välinen asekauppa ja kauppasuhteet on toistaiseksi jäädytettävä.

Kommunistinen Työväenpuolue
Sihteeristö 1.6.2010