Tammikuussa 2006 pidetyt presidentinvaalit vahvistivat oikeistopolitiikan jatkuvuutta Suomessa. Yksikään vaalin kahdeksasta ehdokkaasta ei tehnyt esitystä Suomen ja Naton välillä solmitun sotilaallisen yhteistyösopimuksen irtisanomiseksi. Ehdokkaat eivät myöskään esittäneet palaamista puolueettomuuden, sotilaallisen liittoutumattomuuden ja hyväksi koetun rauhanpolitiikan linjalle. Kaikki ehdokkaat ovat oikeistopolitiikan toteuttajia. Vaalin toisella kierroksella olleiden ehdokkaiden Tarja Halosen ja Sauli Niinistön puolueet SDP ja Kokoomus, sekä puolueiden taustavoimat ammattiliittojen johto ja työnantajaliitot ovat vuosikausia mukauttaneet suomalaisia oikeistopolitiikan hyväksymiseen. Toteutetun poliittisen linjan seurauksena hyvinvointipalvelujen säilyttämisen nimissä on niitä ajettu alas, on hyväksytty pääomatulojen kasvu palkansaajien tulojen osuuden pienentyessä kansantulosta, kymmenientuhansien viljelys tai karjankasvatustilojen toiminta on tehty kannattamattomaksi, lisäksi pääoman vallan kasvua on lisätty yksityistämällä julkista omaisuutta ja toimintoja. Näiden toimien määrätietoinen toteuttaminen on merkinnyt suurpääoman vallan ja oikeistopolitiikan kasvua. Tämä Suomessa toteutettu poliittinen linja on suorassa yhteydessä eurooppalaiseen EU:n ylikansallisen päätäntävallan lisäämiseen, johon sisältyy EU:n perustuslain hyväksyminen ja suurpääoman vallan kasvu. Kehitys Euroopassa on kapitalistisen imperialismin yleismaailmallista kehitystä. Tämän politiikan seurauksena jatkuu jako pienilukuiseen rikkaiden ja hyvin toimeentulevien joukkoon ja toisaalta työväen suuren enemmistön ajaminen turvattomuuteen ja epävarmuuteen.

Tarja Halosen ja Sauli Niinistön näkemykset eivät eronneet kysymyksessä pitää Suomi suurvaltojen eturistiriitojen ja sotilasliittojen ulkopuolella. Tarja Halonen pitää Suomen Nato-jäsenyyttä optiona ja Sauli Niinistö pitää jäsenyyttä mahdollisuutena. Myös EU:n kriisinhallinnan nimissä tapahtuva sotilaallisen toiminnan vahvistaminen ja Suomen osallistuminen EU:n nopeantoiminnan joukkoihin kaikkialla maailmassa, sai molemmilta ehdokkailta hyväksynnän. Lasku sotavarustelun menoista ja sotilaallisiin operaatioihin osallistumisesta tulee kansan maksettavaksi.

Harjoitetun sisä- ja ulkopoliittisen linjan tukijoina ja toteuttajina ovat olleet viimeisen viidentoista vuoden ajan kaikki hallituksessa olleet puolueet Sosialidemokraattinen puolue, Kokoomus, Keskusta, Ruotsalainen kansanpuolue, Kristillisdemokraatit, Vihreät ja Vasemmistoliitto.

Kehotukset presidentinvaalin yhteydessä; äänestäkää oikeistoa ja Natoa vastaan äänestämällä Tarja Halosta osoittautuvat tosiasioiden kieltämiseksi. Ehdokkaiden ja heidän taustavoimien tekemiset ratkaisevat suhtautumisen ehdokkaaseen, varsinkin silloin, kun he ovat olleet vallassa. Vaalikamppailun aikana ehdokkaiden lausumat epämääräiset lupaukset, joilla kansaa jälleen petetään eivät asiaa muuksi muuta. Työväenliikkeessä ei ole varaa jymäyttää ihmisiä katteettomilla lupauksilla, koska luokkataistelu paljastaa jokaisena päivänä, kuka kenenkin hyväksi on toiminut, ketkä ovat joutuneet kärsimään ja ketkä ovat hyötyneet.

Presidentinvaalissa ei ollut ehdokkaana sosialismiin suuntautunutta poliittisen vasemmiston ehdokasta, mutta mahdollisuus toisenlaiselle politiikalle on olemassa. Se edellyttää puuttumista suurpääoman tuloihin, sen vallan rajoittamista ja oikeistopolitiikan torjumista. Yksityistäminen on pysäytettävä. Työväestön työllä syntynyt kansantulo on jaettava työn tekijöille ja parannettava eläkeläisten, opiskelijoiden ja nuorisomme toimeentulomahdollisuuksia.

Suomi on palautettava puolueettomuuden ja sotilaallisen liittoutumattomuuden linjalle. Suomen kansantalouden itsenäisen kehittämisen tulee perustua valtioiden välisiin tasavertaisiin suhteisiin ja siksi Suomen jäsenyys Euroopan Unionissa on irti sanottava.

KTP:n Keskusneuvosto 4.2.2006

Ktp:n keskusneuvosto: 4.2.2006: Vaaliarvio: Oikeistopolitiikka vahvistui presidentinvaalissa