Euroopan kommunististen ja työväenpuolueiden Aloite -järjestön julkilausuma

Työvoiman- ja kansanvastaisia toimenpiteitä vastaan, joilla siirretään kapitalistisen kriisin taakka työntekijöiden harteille

Vuosi ensimmäisten Covid-19-tapausten jälkeen Euroopassa työväenluokka ja kansa kärsivät edelleen kapitalistisen kriisin ja pandemian tuhoisista seurauksista.

Jos verrataan nykytilannetta vuoden takaiseen, voidaan helposti todeta kuinka työväenluokan ja kansan elin- ja työolot ovat huomattavasti huonontuneet pääomapiirien hyökkäyksen kärjistymisen ja porvarillisten hallitusten kansanvastaisen politiikan vuoksi. Kapitalismi ei voinut estää uutta liikatuotannon kriisiä, ja kuten edellisissäkin kriiseissä, kapitalistit yrittävät siirtää taakan työnväen harteille.

Nykyinen talouskriisi ei ole aiheutunut nyt todistamastamme terveyskriisistä.

Covid-19:n saapuminen on toiminut kiihdyttäjänä kriisille, jonka edellytykset olivat syntyneet ennakkoon kapitalistisessa järjestelmässä. Kriisi  näkyy talouden hidastumisesta jo vuonna 2019. Vuosikymmenien yksityistämiset, julkisen terveydenhuollon budjettileikkaukset sekä työväenluokan ja työväestön vastainen politiikka ovat pahentaneet entisestään ongelmia.

Porvarilliset hallitukset päättivät lisätä suuryritysten voittoja työntekijöiden elämän ja terveyden uhalla.

Viime viikkojen irvokas tilanne rokotteiden hankinnasta monikansallisilta yrityksiltä on osoitus monien hallitusten suosimasta kansanvastaisesta politiikasta ja Euroopan unionin luonteesta pääoman kansainvälisenä liittona, joka palvelee eurooppalaisten lääkeyhtiöiden etuja, laittaen ne kilpailijoidensa edelle, aina työväenluokan kustannuksella.

Koska tämä kriisi oli ilmennyt jo ennen pandemiaa, työnsivät eri kapitalistiset maat taas taakkansa työväenluokalle. Porvarilliset hallitukset liberaalista tai sosiaalidemokraattisesta hallinnosta riippumatta ovat turvautuneet perättäisiin sulkuihin virusta vastaan, aiheuttaen tartuntojen, sairaalahoidon ja kuolleisuuden lisääntymistä, jotka ovat seurausta hallitusten yrityksistä ”säästää taloutta”.

Suuret yritysryhmät saavat taloudellista tukea ja kannustimia erilaisilta hallintoelimiltä. Toisaalta ne syventävät joustojen ja työnkysynnän mukaista menetelmää, joka merkitsee työelämän oikeuksien leikkauksia ja uusien työtapojen, kuten etätyön yleistämisen harjoittelemista.

Elinolosuhteiden heikkenemisen yhteydessä työntekijöiden taistelutoimiin on kaikista terveydensuojelutoimenpiteistä huolimatta vastattu kieltämällä lakkoja ja tukahduttamalla mielenosoituksia ja protesteja ”terveydellisistä syistä”.

Sen sijaan näemme useissa Euroopan maissa, että työnantajien järjestämälle toimille ei ole esteitä, ja niitä jopa edistetään ja kannustetaan. Lisäksi vapaa-ajan ja muun tarpeettomana pidetyn eristyksen sekä nuorten toiminnan kriminalisointi ovat  tapa peittää surullinen todellisuus: suurin osa infektioista tapahtuu työelämässä ja johtuu turvallisuusolojen puutteellisuudesta työpaikoilla, koska nämä olosuhteet eivät ole yhteensopivia kapitalistien voittojen kanssa.

Aloitteen kommunistiset- ja työväenpuolueet vastustavat työntekijöiden ja kansojen vastaisen Euroopan hallitusten luonteen uutta vahvistamista, kutsuen työväenluokan ja kansan järjestäytymään ja taisteluun kaikilla asuinalueilla, työpaikoilla ja jokaisessa koulussa niin, että valtio ja työnantajat maksavat kriisistä.

Tämä kriisi ei ole työväenluokan aiheuttama. Se on kapitalismin kriisi. Kyse on järjestelmän kriisistä, joka ei kykene vastaamaan väestön enemmistön tarpeisiin, ja jonka edut ovat täysin päinvastaiset kuin työntekijöiden.

Kehotamme työväenluokkaa järjestämään suojelutoimia terveytensä ja oikeuksiensa puolesta, liittymään päättäväisemmin taisteluun tämän vanhentuneen järjestelmän poistamiseksi ja rakentamaan vaihtoehtoisen järjestelmän, sosialismi-kommunismin, jossa talous vastaa ihmisten tarpeita ja jossa tiedettä ja teknologiaa käytetään kaikkien hyväksi.

Työkansan Sanomat 4/2021

Euroopan kommunististen ja työväenpuolueiden Aloite -järjestön julkilausuma

Hakutulokset “Euroopan kommunististen ja työväenpuolueiden Aloite -järjestön julkilausuma

• 22.3.2021 22:36:sta
    Permalink

Erinomainen kirjoitus,ja hienoa että KTP on mukana!

Kommentit käsitellään CleanTalk-pilvipalvelussa roskapostikommenttien suodattamiseksi. Näitä tietoja säilytetään palvelun lokitiedoissa 7 päivää jonka jälkeen ne poistetaan.