Me tervehdimme työtätekevien, tiedemiesten ja tutkijoiden sankarillista työtä ja panosta terveydenhoidossa, sairaaloissa sekä siistijöiden ja monen muun ammattialan henkilöstön työtä ja ponnistelua. He  vaarantavat terveytensä uuvuttavissa olosuhteissa, liian vähäisin henkilökuntamitoituksin ja  puutteellisen ennaltaehkäisyjärjestelmän oloissa. He kamppailevat suojellakseen työtätekevien ja kaikkien kanssaihmistensä elämää.

Epidemian seuraukset eivät ole sattumanvaraisia eivätkä luonnollisia ilmiöitä. Mutta  tilanne, joka on muotoutunut  koronavirusepidemian vuoksi, osoittaa ne traagiset seuraukset ja riskit kansojen elämälle, mihin on johtanut terveyspolitiikka, joka kohtaa terveydenhoidon ihmisten henkilökohtaisena asiana ja valtavien voittojen pelikenttänä.

Nämä traagiset seuraukset liittyvät julkisten sairaaloiden ja palveluiden vajaamiehitykseen, rakenteiden alimitoituksiin, alirahoitukseen, vakaviin lääkäri- ja hoitotyöntekijöiden vajauksiin. EU:n suuntaviivat, joilla on purettu kansalaisten sosiaaliturva-, ennaltaehkäisy- ja terveydenhuoltojärjestelmät suurten sairausvakuutusyritysten hyödyksi, ovat poliittisia valintoja, joilla on traagisia seurauksia ja riskejä Euroopan kansoille. Sen sijaan, että ryhdyttäisiin välittömiin toimiin kansanterveysjärjestelmien puutteiden korjaamiseksi, ilmoitetaan tukien ja taloudellisen avun antamisesta suuryrityksille.

Tyypillisiä ovat ne liikeyritykset, jotka eivät ryhdy tarvittaviin toimenpiteisiin työntekijöidensä suojelemiseksi. Mutta tyypillistä on myös voitontavoittelu terveydenalan tuotteiden avulla, mistä rikastuvat terveydenhoitoalan yritykset ja lääketehtaat.

Ammattiliittoina meillä on velvollisuus tiedottaa maidemme työtätekeville niistä työtätekevien vastaisista kehityksistä ja suunnitelmista, joita viime aikoina on ajettu koronaviruksen varjolla. Työnantajien ja hallitusten asenteet tuovat esiin useita työntekijöille yhteisiä riskejä ja ongelmia, koska työvoiman vastaisia ​​toimenpiteitä edistetään tai suunnitellaan kaikissa maissa.

Ne toisaalta siirtävät koronaviruksen aiheuttamien toimenpiteiden taloudelliset seuraukset ja kustannukset työntekijöiden taakaksi: esimerkiksi lomautukset, irtisanomiset, sopimusten uusimatta jättämiset, etenkin koskien matkailualan työntekijöitä jne. Toisaalta työnantajat hallitusten tuella löytävät mahdollisuuksia edistää suunnitelmia saada kansanvastaiset toimenpiteet ja suunnitelmat pysyviksi käytännöiksi, kuten työntekijän säännöllisen päivittäisen työajan muuttaminen työnantajan mieltymysten mukaisesti, tai kuten etätyötoimien vahvistaminen jne.

Tuomitsemme erityisesti hallitukset, jotka jopa näissä olosuhteissa sen sijaan, että ryhtyisivät tarvittaviin toimenpiteisiin ihmisten terveyden suojelemiseksi, vainoavat ammattiliittoja ja ammattiliittojen jäseniä, jotka puolustavat työntekijöiden terveyttä ja tuomitsevat terveydenhuoltojärjestelmien puutteita  ja ongelmia.

Työntekijöiden elämää ja terveyttä ei voida asettaa voittojen kanssa samaan vaakaan. Työntekijät maksoivat jo kriisin seuraukset, he eivät maksa yksityistämisen ja kansanterveysjärjestelmien tuhoamisen seurauksia.

Vaadimme:

– Pysyvän lääkäri ja hoitohenkilökunnan palkkaamista.

– Kaikkiin julkisiin palveluihin ja virastoihin täydelliset tarvikkeet desinfiointiin ja ennaltaehkäisyyn, jotka valtio tarjoaa maksutta väestölle, jotta lopetetaan kohtuuton keinottelu tarvikkeiden kaupalla.

– Hallitusten vastuulla on varmistaa tarvittavat lisälomat täydellä korvauksella ja sairaseläketurvalla työntekijöille, jotka ovat sairastuneet, joiden on oltava pois töistä hätätoimenpiteiden ja rajoitusten takia, joiden on hoidettava kotona sairastunutta lasta tai iäkästä omaista, joiden on jäätävä kotiin lasten kanssa koulujen ja päiväkotien hätäsulkemisen takia.

– On lopetettava välittömästi toimenpiteet, kuten velallisten asuntojen pakkolunastukset sekä sähkön ja veden katkaisemiset kotitalouksien velkojen vuoksi.

– Erityistä  pakolaisia – maahanmuuttajia sekä heidän perheitään koskeva huolenpitoa, heidän elinolojensa  ja työolojensa parantamiseksi. Ihmisarvoinen, hygieeninen asuminen heille, ei keskitysleirejä. Ilmainen, kattava terveydenhuolto, puhtauden ja ravinnon turvaaminen.

– Kokonaiskustannuksista vastaavat valtiot ja erilaiset suuret liikeyritykset, eivät työtätekevät.

Euroopan kansat ovat jo maksaneet valtavasti kansanterveysjärjestelmien suurista leikkauksista, terveydenhuollon ja sairasvakuutusten kaupallistamisesta ja huonojen  työsuhteiden määräämisistä.

Emme suostu maksamaan EU:n, sen hallitus-yritysmaailma politiikan seurauksista.

Jos kaikkia edellä mainittuja toimenpiteitä ei toteuteta heti, missä tahansa maassa esiintyvän vakavan epidemian tai vakavan terveydellisen hätätapahtuman seuraukset voivat olla vielä nykyistäkin vaarallisempia.

Ammattiliitot, jotka ovat allekirjoittaneet tämän tekstin ja vaatimukset:

– Kreikka – PAME taisteleva ammattiliittorintama

– Italia – USB

– Ranska – CGT:n kauppa- ja palvelualojen ammattiliitto

– Ranska – työvoimakeskus CGT 94 ValdeMarne

– Serbia – SLOGA

– Espanja – LAB

– Espanja – Central Unitaria de Trabajadores CUT Galiza

– Kypros – Pancyprian Labor Federation PEO

– Venäjä – siirtotyöläisten ammattiliitto

– Puola – WZZ WALKA

(Kuva: Suomalaisen Joukkovoima – liikkeen aktiivisuuden ajoilta)

Hakutulokset “Eurooppalaiset ammattiliitot: Taistelu työntekijöiden terveyden ja elämän suojelemiseksi

• 21.3.2020 14:02:sta

Jämerää tekstiä! Juuri näin pitää kirjoittaa joka maassa ja levittää viestiä työväenluokan käytössä olevilla sähköisillä välineillä mahdollisimman laajalti!