Hyväksytty 24. edustajakokouksessa 16.-17.10.2021
Sisältö:
1 YMPÄRISTÖ JA YHTEISKUNTA
2 VASTUU ASETETTAVA YMPÄRISTÖN JA LUONNON PILAAJILLE
3 YMPÄRISTÖPOLITIIKAN YLEISMAAILMALLISET ONGELMAT JA NIIDEN LUOKKALUONNE
4 ASEVARUSTELUN LOPETTAMINEN EDISTÄÄ YMPÄRISTÖN- JA LUONNOSUOJELUA
5 YMPÄRISTÖN TILA SUOMESSA

  • Energia
  • Ilmansaasteet
  • Liikenne
  • Vesistöjen saastuminen
  • Maatalous
  • Metsät ja suot
  • Ympäristönhallinto ja maankäyttö
  • Jätteet ja kierrätys
  • Suojelualueet
  1. JÄSENYYS EUROOPAN UNIONISSA HEIKENTÄÄ YMPÄRISTÖNSUOJELUA SUOMESSA
  2. SOSIALISMI ON RATKAISU MYÖS YMPÄRISTÖONGELMIIN

  1. YMPÄRISTÖ JA YHTEISKUNTA
    Ihmisen ja luonnon välinen vuorovaikutus on monimutkainen prosessi. Ihminen on osa materiaalista
    maailmaa, jolle on ominaista pysyvä muutos. Ihminen tietoisena osana materiaa muokkaa ympärillään olevaa
    aineellista maailmaa, jota kutsumme luonnoksi. Ja toisaalta muutos luonnossa vaikuttaa olennaisella tavalla
    ihmisen kykyyn huolehtia itsensä uusintamisesta lisääntymällä ja työprosessissa.
    Ihmisyhteiskunnan ja luonnon välinen vuorovaikutussuhde on järkkynyt. Ihmiskunnan valtaenemmistö elää
    tänään kapitalistisessa markkinataloudessa, jossa yksityinen pääoma pyrkii mahdollisimman suureen
    kasvuun. Kapitalismille ominainen yhteiskunnallisesti suunnittelematon tavaroiden ja palveluiden tuotanto
    perustuu luonnon ja ihmisen riistoon, jossa huomioidaan vain lyhytnäköiset taloudelliset edut.
    Työväenluokan edun mukaista on riiston lopettaminen ja yhteiskuntakehityksen rakentaminen
    kokonaissuunnittelun pohjalta. Tämän varaan voidaan perustaa kestävä suhde ihmisyhteiskunnan ja luonnon
    välille.

    Ihmiskunnan hyvinvointi ja tulevaisuus ovat tiukasti sidoksissa luonnon tasapainon säilymiseen maapallolla.
    Luonnonrikkauksien imperialistinen riistokäyttö on kaikkein suurin uhka tälle tasapainolle. Huolenpito
    luonnosta ja sen monimuotoisuuden säilyttämisestä on myös huolenpitoa nykyisten ja tulevien
    ihmissukupolvien hyvinvoinnista, ihmisen itsensä uusintamisesta. Vastuumme ympäristöstä ei perustu
    pelkästään välttämättömyyteen säilyttää luonto yhteiskunnan hyvinvoinnin vuoksi, vaan sillä on myös
    kauaskantoisempi merkitys. Koko inhimillisen elämän säilyttäminen maapallolla.
  2. VASTUU ASETETTAVA YMPÄRISTÖN JA LUONNON PILAAJILLE
    Jatkuva teollistuminen, kaupungistuminen, lisääntyvä liikenne, tehomaatalous, metsätalous ja massaturismi
    ovat muuttaneet ja tuhonneet maailmanlaajuisesti luontoa. Suunnittelematon yhteiskuntapolitiikka on
    aiheuttanut laajoja ja pitkäkestoisia häiriöitä ihmisen ja muun luonnon väliseen vuorovaikutussuhteeseen.
    Tuhojen syy on laaja kansainvälinen kauppa välttämättömänä osana kapitalismin tuotantotapaa. Se on
    tavaran tuotantoon ihmistyötä hyväksikäyttämällä perustuvaa kehitystä, jonka tarkoituksena on pääoman
    kartuttaminen lisäarvoa tuottamalla. Se tapahtuu työläisten tekemää työtä hyödyntämällä ja ryöstämällä
    maapallon luonnonvaroja. Päävastuun kantajia ovat Yhdysvaltojen, EU: n ja niiden liittolaisten imperialistiset
    taloudelliset, poliittiset ja sotilaalliset interventiot sekä kilpailu Venäjän ja Kiinan kapitalististen valtioiden ja
    muiden talousalueiden kanssa. Tällä toiminnalla on aiheutettu valtavia ekologisia katastrofeja, satojen
    tuhansien ihmisten repimistä kodeistaan, kotien tuhoamista, kulttuuriperintöjen, kasvi- ja eläinlajien
    moninaisuuden ja infrastruktuurin hävittämistä.
    Ympäristönsuojelua koskevat vetoomukset ovat kapitalistisessa järjestelmässä katteettomia niin kauan kuin
    tavoitteena ei ole ihmisen työvoiman ja luonnon riistoon perustuvan tuotantotavan muuttaminen. Ne, jotka
    tuhoavat ympäristöä tekevät samaan aikaan sen suojelusta liiketoimintaa. Luonto on monikansallisten
    yritysten ja monopolien keskeinen kohde: yhtäältä ympäristö ja luonto on niille raaka-aineiden lähde,
    jätteiden hävityspaikka ja toisaalta vielä voittoa tuottava sijoitussektori.
    Vastuu ympäristön ja luonnon pilaamisesta on niillä, jotka hyödyntävät maaperän, ilman ja vesistöjen
    luonnonvaroja ja tuottavat jätteitä: teollisuudella, yhdyskunnilla, liikenteellä, maataloudella ja myös
    yksityisellä ihmisellä. On selvää, että jo kapitalismin aikana tarvitaan asennemuutosta ja sellaiset lait, jotka
    estävät ympäristön turmelemisen, jäte- ja saastekuorman lisääntymisen ja kääntävät ne selkeään laskuun.
    Käynnissä on kuitenkin kapitalismin suunnittelemattoman tuotantotavan säilyttämisyritys, jossa vastuu ja
    kustannukset luonnon saastuttamisesta ja suojelemisesta yritetään asettaa vain työtätekevän luokan
    harteille. Esitetään henkilökohtaista ja sukupolvien vastuuta: miksi et kierrätä? Miksi käytät muovipusseja?
    Miksi tulostat paperille? Millaisen auton ostat? Miksi syöt lihaa?
    Tämä on tekaistu yritys siirtää vastuu monopolien ja maiden hallitusten harteilta työtätekeville ja
    työväenluokan perheille, kun kansainväliset kapitalistien suuryritykset tuottavat valtaosan esimerkiksi
    maailman kasvihuonekaasupäästöistä. Valtiot ovat kansainvälisissä asiakirjoissa sopineet ”saastuttaja
    maksaa” -periaatteesta, jota myös EU ilmoittaa noudattavansa. Käytännössä EU-direktiivien mukaiset
    muovipussimaksut, uusiutuvien energian tuottamistapojen verot ja muut suositukset ja määräykset
    kohdistetaan työväestön kotitalouksiin.
    Tavoitteena tulee olla ihmisten terveyteen ja ympäristöön haitallisesti vaikuttavien ja saastuttavien aineiden
    vähentäminen. Tulee keskittyä riskien ehkäisyyn niiden alkutuotannon lähteillä hyödyntämällä tieteen ja
    tekniikan kehityksen tarjoamia mahdollisuuksia, vaikka kapitalistisen tuotantotavan tuotannollisissa ja
    rakenteellisissa suhteissa on vaikea erottaa tieteellistä totuutta. Haitallinen teollinen toiminta ja
    rakentaminen on lopetettava.

    Kapitalistisessa yhteiskunnassa saastuttamisen -tai ympäristön tuhoamisen estämiseksi tarvitaan poliittisia
    päätöksiä. Poliitikkojen päätökset ovat kuitenkin sidoksissa taloudellisen hyödyn saajiin.
    Kapitalisteja tukeville puolueille, hallituksille, EU:lle, jotka määrittävät terveys- ja saastuttamisnormien rajat
    esim. juomaveden puhtaustason, sähkömagneettisen säteilyn, torjunta-aineiden käytön jäämät ja kromin
    rajoja teollisuuden ja maatalouden etujen mukaisiksi, on haastavaa toimia ympäristönsuojelijoina.
    Pyrittäessä mahdollisimman vähäiseen saastuttamiseen on ratkaisevan tärkeää käytettävän energian
    tuotantotapa. Tieteellisten tutkimusten mukaan uusiutuvien energialähteiden aurinko, maalämpö, vesivoima
    ja tuuli voivat olla todella hyödyllisiä ympäristön suojelemisessa. Samoin käytettyjen materiaalien kierrätys ja
    kompostointi.
    Kapitalistien niin sanottua vihreää sosiaalista sopimusta edistävä politiikka yrittää hallita samaa ongelmaa,
    johon New Deal” -ehdotuksessa yritettiin puuttua melkein sata vuotta sitten: Pääoman liiallisen kasautumisen
    ongelma. Monet kansainvälisen kapitalistisen talouden haarat ”torppaantuvat” seisahtuneeseen pääomaan,
    jota ei voida sijoittaa kannattavasti, mikä taas johtaa peräkkäisiin kansainvälisiin kriiseihin, mm. vuosina 2008
    ja 2020.
    Uusien mahdollisuuksien luomiseksi ja kannattavien kapitalististen sijoitusten luomiseksi on osa olemassa
    olevasta pääomasta ”tuhottava”. Eräs tätä tavoitetta palveleva keino tällä hetkellä on ruskohiilivoimalaitosten,
    perinteisten sähkönsiirtoverkkojen, lentokoneiden ja ajoneuvojen ”käytöstä poistaminen”, jotka käyttävät
    perinteisiä polttoaineita, nimittäin bensiiniä ja öljyä. Toimet toteutetaan tietenkin odotetun
    ilmastonmuutoksen nimissä.
    Kapitalismissa vastataan huoleen ympäristöongelmien syvenemisestä vihreän kasvun politiikalla. Sitä
    toteutetaan tietenkin odotetun ilmastonmuutoksen nimissä.
    Nykyinen tuotanto-, liikenne-, energia- ja kuljetusinfrastruktuuri merkitään ”ympäristöystävällisiksi”, ja uudet
    investoinnit ”vihreään” infrastruktuuriin ovat nousemassa ympäristöystävällisiksi ratkaisuiksi, jotka luovat
    uusia biljoonan dollarin markkinoita maailmanlaajuisesti.
    Tämän politiikan päätavoitteena ei siis ole oikeastaan ilmastonmuutoksen torjuminen, vaan suuryritysten
    kannattavuuden suojaaminen.
    Siksi rinnakkain uusien vihreiden investointien ja niiden valtion suuren tuen kanssa edistetään toimenpiteitä
    riiston lisäämiseksi, joustavien työsuhteiden laajentamiseksi ja työajan säätämiseksi.
    Voittojen kasvu edellyttää työntekijöiden hyväksikäyttöä, lisäriistoa.
    Ei ole sattumaa, että tämän politiikan edistäminen kulkee käsi kädessä työaikaan, palkkoihin liittyvien,
    työtätekeville vahingollisten muutosten kanssa.
    Esimerkit kapitalistisen voitontavoittelun ”vihreän kasvun” aiheuttamasta ympäristökatastrofista ovat
    loputtomat:
  • Mm. metsät, luonnonpuistot ja luonnon harmonia tuhoutuvat suurten tuulipuistojen rakentamisen
    seurauksena, niillä on erittäin kielteisiä vaikutuksia luonnon tasapainolle ja monimuotoisuudelle, samoin kuin
    sillä on kielteisiä vaikutuksia asukkaille, paikallisille talouksille, ympäristölle ja kulttuurille. Yritykset edistävät
    sähköautojen tuotantoa joukkoliikenteen järjestelmällisen rakentamisen sijaan jatkavat ympäristön, luonnon
    ja ihmisen kannalta kestämätöntä tavaratuotantoa ja luonnonvarojen ylikulutusta. Öljystä riippuvaisen
    maailmantalouden ongelmana on kyvyttömyys korvata öljy synteettisesti valmistetuilla hiilivedyillä. Tämä
    edellyttää valtavia investointeja ja valtioiden välistä yhteistyötä sekä jo rakennetun öljynjalostuksen alasajoa.
    Kapitalismin olosuhteissa tämä ei ole mahdollista lähivuosikymmenien aikana, kuten edellytetään tehtävän

    ilmastomuutoksen hidastamiseksi ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi esitettyinä välttämättöminä
    toimenpiteinä.
    Valtion rahoitusta tarjotaan avokätisesti uusille investoinneille, jotka suunnataan suurille yrityksille ja
    energiayhteisöille.
    Tämä ei kuitenkaan tarkoita halvempaa sähköä tai energiaa kotitalouksille, se ei myöskään lievennä
    työttömyyden lisääntymistä, eikä monia kansalaisille ja työtätekeville langenneita huononnuksia.
    Vihreiden, eri puolueiden ja tahojen ympäristöherkkyys ulottuu lopulta siihen pisteeseen asti, jossa se antaa
    lisäpontta kapitalistiselle hyväksikäyttöjärjestelmälle. Luodaan uusia voittoalueita ja aloja suurelle pääomalle,
    edellytykset luodaan infrastruktuurin tuhoamiselle ”hallitusti”, ja kuormitus kasataan työntekijöiden
    harteille.
    Kestävä ympäristönsuojelu voidaan saavuttaa ja kansalaisten, sekä työväenluokan tarpeet tyydyttää teknisen
    kehityksen mahdollistavissa puitteissa, kun siirrytään suunnitelmatalouden yhteiskuntaan eli sosialismiin.
    Ympäristön- ja luonnonsuojelun ongelmien ratkaiseminen edellyttää ihmisten laaja-alaista toimintaa
    yhteiskunnallisen muutoksen puolesta. Ratkaisevaa on työväenluokan järjestäytyminen kamppailuun
    ammattiliittojen ja kansalaisjärjestöjen muodostaman liikkeen yhteisenä kokoavana toimintana pääoman
    vallan kumoamiseksi. Juuri sitä toimintaa ja politiikkaa vastaan, joka on heikentänyt ihmisten elämän
    edellytyksiä luonnonvaroja ylikuluttamalla ja saastuttamalla.
    On käytävä jatkuvaa kamppailua luonnonvarojen, metsien, vesialueiden ja ilmaston puhtauden ja suojelun
    puolesta. Luonnon- ja ympäristönsuojelun pysyvyys toimintatavoissa voidaan saavuttaa vain
    suunnitelmataloudessa, sosialismissa.
  1. YMPÄRISTÖPOLITIIKAN YLEISMAAILMALLISET ONGELMAT JA NIIDEN LUOKKALUONNE
    Kapitalismi järjestelmänä
    Kapitalistinen yhteiskunta saastuttaa, kuormittaa ja kuluttaa ympäristöä ja luontoa kestämättömällä tavalla ja
    on aikaan saanut kasvavan eliölajien sukupuuttoaallon. Kapitalistisen yhteiskunnan aiheuttamien
    ympäristöongelmien syveneminen ja valtava laajuus johtuvat niin kansallisesta kuin maailmanlaajuisesta
    talouden anarkiasta ja siitä johtuen yhteiskunnan kokonaisvaltaisen talouden ja tuotannon
    suunnittelemattomuudesta, keinottelusta ja raaka-ainevarojen yleismaailmallisesta riistosta.
    Ilmasto
    Teollisuudella ja ilma-, maa-, ja meriliikenteellä on merkittäviä haitallisia vaikutuksia ilmakehään.
    Kaukokulkeumat aiheuttavat vahinkoa koko maapallolla. Ilmakehän pilaajien kuriin saattaminen vaatii
    yleismaailmallisia toimia.
    Ensisijaista on kapitalistisen tuotantotavan lopettaminen, jossa tuotetaan paljon turhuuksia Ihmiskunnan
    toimesta. Ihmisen oman toiminnan ja luonnollisen ilmaston taustavaihtelun vaikutuksesta maapallon
    keskilämpötila on nousussa. Lämpeneminen aiheuttaa mm. ikiroudan ja jäätiköiden sulamista, meren pinnan
    nousua ja muutoksia maapallon ilmasto-olosuhteissa.
    Ilmastomuutosta käsittelevät kansainväliset kokoukset ovat nostaneet näkyville imperialististen keskusten
    välisiä erimielisyyksiä, ristiriitoja ja kompromisseja tavoitteiden määrittelyssä, valvontamekanismeissa ja
    rahoituksen jakamisessa. Hyväksytyissä kansainvälisissä sopimuksissa heijastuvat ristiriidat, jotka koskevat
    kilpailua vahvojen monopoliryhmien voitoista ja markkinaosuuksista. Tyypillisin esimerkki on riita suurten
    öljyntuottajaryhmien ja ns. Vihreän energian ryhmien välillä.

    Valtioiden keskinäisillä sopimuksilla pyritään tasaamaan kapitalistisen tuotantotavan aiheuttaman
    suhteellisen ylituotannon haitat luonnolle. Pyrkimyksenä on antaa uusia sysäyksiä tuotantotavan kehitykselle
    puuttumatta tuotantovälineiden yksityisomistukseen ja tuotantosuhteisiin. Siksi valtiosopimuksilla kyetään
    ratkaisuihin vain suuryritysten hyväksi, niiden kannattavuuden maksimoimiseksi, samalla kun siirretään
    työväenluokalle ympäristön suojelemisesta aiheutuvat kustannukset. Kilpailu uusiutuvan energian
    käyttöönotossakin edistää monopoliryhmien tavoitteita, jatkaa luonnon ryöstökäyttöä.
    Meret ja vesistöt
    Kapitalistinen ryöstökalastus tuhoaa merien kalakantoja. Huomattava osa pyydetystä kalasta käytetään
    tuotantoeläinten ja kasvatuskalojen rehuksi, joka myös aiheuttaa ympäristöongelmia. Usein köyhimpien
    maiden vesialueilla tapahtuva ryöstökalastus aiheuttaa paikallisten kalastajien työttömyyttä ja vaikeuksia
    ruokahuollolle erityisesti kehitysmaissa. Meren luonnonvarojen hyödyntäminen lisääntyy jääpeitteen
    huvetessa pohjois- ja etelänavan ympäristössä. Kansainvälinen tavarakauppa ja risteilyturismi on johtanut
    kasvavaan laivaliikenteeseen ja sen aiheuttamaan merien saastumiseen.
    Metsät
    Kapitalismi tuhoaa maailman metsiä. Sademetsät ja muut metsävarat alistetaan vientiin perustuvan talouden
    tarpeisiin. Laajenevan kulotuksen ja hakkuiden syynä on lihakarjan lisääntyvä kasvatus, eläinrehun kasvatus,
    bioenergian, selluloosan ja paperin tuotannon tarvitsema raaka-ainelisä sekä ns. jalopuiden kaato
    maailmanlaajuiseen vientiin. Tämä johtaa luonnon monimuotoisuuden menettämiseen, nopeutuvaan
    eroosioon, aavikoitumiseen ja paikallisten metsistä riippuvaisten ihmisyhteisöjen kulttuurin tuhoutumiseen,
    sekä alueellisesti ja maailmanlaajuisesti ilmastonmuutokseen metsien muodostaman hiilivaraston huvetessa
    metsän hakkuiden vuoksi.
    Vesi
    Maapallon makean veden varannot ovat elintärkeät luonnon ja ihmisen kannalta. Puute puhtaasta
    juomavedestä on noussut merkittäväksi maailmanlaajuiseksi ongelmaksi. Tämä johtuu maan ja vesistöjen
    likaamisesta, vesivarojen ohjaamisesta mahdollistamaan kapitalistinen maatalouden suurtuotanto sekä
    muuttuneista ilmasto-olosuhteista, jotka ovat aiheuttaneet kuivuutta, metsäpaloja ja tulvia laajoilla alueilla
    eri puolilla maailmaa.
    Väestönkasvu
    Ihmiskunnan merkittävä ongelma on hallitsematon väestönkasvu, joka kapitalistisen yhteiskunnallisen
    suunnittelemattomuuden kanssa aiheuttaa ongelmia ravinnon riittämiseen kaikille. Luonto ei myöskään kestä
    hallitsematonta väestönkasvua. Erityisesti kehitysmaissa se on johtanut aliravitsemukseen ja pakolaisuuteen.
    Toisaalla korkean elintason maissa ei ole koskaan kulutettu elintarvikkeita ja luonnonvaroja niin paljon kuin
    nykyään. Väestön runsaassa kasvussa on kyse ainoastaan alueellisesta ns. suhteellisesta liikaväestöstä, jolle
    kapitalistinen maailmanjärjestys ei kykene turvaamaan ihmisarvoista elämää.
  2. ASEVARUSTELUN LOPETTAMINEN EDISTÄÄ YMPÄRISTÖN -JA LUONNONSUOJELUA
    Yksi ympäristönsuojelun keskeisistä tehtävistä tulee olla rauhan turvaaminen. Yksittäisten kapitalististen
    maiden ja niiden keskinäinen sotilaallinen liittoutuminen, asevarustelu ja suursodan mahdollisuus ovat
    edelleen suurin uhka ympäristölle. Asevarustelu merkitsee rajallisten luonnonvarojen ja energian tuhlaamista
    sekä laajamittaista saastuttamista.

    Kapitalismi ja sota kuuluvat yhteen. Sotien todellinen syy on kapitalistisen tuotantotavan yksityisomistukseen
    perustuva luonne ja sen kehittyminen valtioiden rajat ylittäväksi imperialismiksi. Kapitalististen
    monopoliliittojen tavoitteena on hallita ja omistaa tuotantovälineet, raaka-ainelähteet ja markkina-alueet
    koko maailmassa. Nämä sodan todelliset syyt verhotaan kansalliseen, rodulliseen, kielelliseen ja
    uskonnolliseen kaapuun. Sota aiheuttaa aina suurta inhimillistä kärsimystä, tuhoaa ympäristöä ja tuottaa
    valtavia aineellisia menetyksiä. Suuntaamalla asevarusteluun käytetyt taloudelliset ja henkiset voimavarat
    nälänhädän ja köyhyyden poistamiseen, sekä koulutuksen ja terveydenhuollon takaamiseen kaikille, voidaan
    antaa inhimilliselle kehitykselle uusi suunta ja ratkaista muitakin yleismaailmallisia ongelmia ja uhkia.
    Kehittyvä ympäristöpolitiikka edellyttää kansallisesti ja maailmanlaajuisesti kansojen ja valtioiden
    tasaveroisuuteen perustuvaa taloudellista, poliittista ja kulttuurillista kanssakäymistä, jossa kunnioitetaan
    maiden itsemääräämisoikeutta ja valtioiden itsenäisyyttä. Tämä on vahva perusta eri maiden yhteisille
    päätöksille rajoittaa luonnonvarojen liiallista käyttöä, torjua ympäristön pilaaminen ja turvata luonnon
    monimuotoisuuden säilyminen.
  3. YMPÄRISTÖN TILA SUOMESSA
    Suomea koskevat samat ongelmat, jotka muuallakin maailmassa rasittavat ympäristöä. On tärkeää, että
    Suomessa hoidetaan oma ympäristömme kuntoon niin, että se kelpaa esimerkiksi muulle maailmalle.
    Suomen valtion tulee täyttää ja ylittää kansainväliset suositukset päästöjen vähentämiseksi sekä olla
    kansainvälisesti aloitteellinen ympäristöongelmien ratkaisemiseksi.
    Energia
    Suomen on pysäytettävä energian kulutuksen kasvu ja aloitettava toimenpiteet energian säästämiseksi.
    Tavoitteena on oltava nykyisen energiankulutuksen vähentäminen. Tähän päästään tehostamalla energian
    käyttöä, soveltamalla teollisuusprosesseissa uutta tekniikkaa, vähentämällä yksityisautoilua ja matkailun
    lisäämää lento- ja laivaliikennettä sekä kotitalouksien kulutusta.
    Kapitalistisessa yhteiskunnassa energia on kauppatavaraa, jonka myynnin ja tuotannon rajoittaminen ei edistä
    tuottajien ja myyjien tavoitteita. Suuret sähköenergian tuottajat ja välittäjät, sekä öljyn, kivihiilen, turpeen ja
    hakkeen kauppiaat keräävät suuria voittoja. Energialla keinottelusta on päästävä eroon. Energian
    tuotantotapa on ympäristönsuojelun kannalta merkittävin ja vaikein ongelma. Sen tuottamisessa syntyvät
    päästöt vaikuttavat merkittävästi ilmaston lämpenemiseen ja saastumiseen, maan ja vesistöjen
    happamoitumiseen sekä vesistöjen rehevöitymiseen. Energian tuotanto ja siirtäminen on otettava
    yhteiskunnalliseen omistukseen ja valvontaan. Yhteiskunnan kokonaisetu edellyttää teollisuuden ehdoilla
    tuotettavan energian tuotannon ja käytön ympäristövaikutusten suunnitelmallista arviointia ja hallintaa.
    Tavoitteena on suuntautuminen ympäristöystävälliseen energian tuotantoon. Maakaasun osuutta on lisättävä
    ja rakennettava kaasuverkosto Etelä-Suomen suurimpiin asutuskeskuksiin ja suurteollisuudelle. Kaasulla
    toimivissa lämpövoimaloissa tuotettaisiin lämpö- ja sähköenergiaa.
    Erityisesti tulee suuntautua tutkimukseen uusien energian tuottamistapojen kehittämiseksi, joissa uusiutuvat
    energiamuodot ovat etusijalla. Fossiilisten polttoaineiden käytöstä on luovuttava. Suomessa on edistettävä
    aurinko-, maalämpö, tuuli- ja biokaasuenergian käyttöönottoa. Puun, energiapajun, hakkeen ja orgaanisen
    jätteen käyttöä voimataloudessa tulee kehittää. Teollisen tuotannon hukkaenergia on otettava
    ihmisyhteisöjen hyötykäyttöön. Kantojen käyttöä energian tuotantoon ei voi hyväksyä siitä maaperälle ja
    eliöstölle aiheutuvien haitallisten seurausten vuoksi. Bioenergian käyttö on ympäristön kannalta
    hyväksyttävää, kunhan käytettävä puuaines on vain harvennus- ja hakkuujätteestä tehtyä haketta ja
    samanaikaisesti huolehditaan puunkulutusta vastaava uuden metsän kasvu ja kehitetään poltosta tulevien
    savukaasujen puhdistuslaitteistoja. Kaikki nämä uusiutuvat energiamuodot kuormittavat vähemmän
    ympäristöä ja ovat kotimaisia. Turpeen poltto on ympäristölle ongelmallista mm. rikkipitoisuutensa takia sekä

    soiden säilymisen kannalta ja sen käyttö tulee asteittain lopettaa. Uusia vesivoiman käyttöä, sähköenergian
    tuotannossa hyödyttäviä altaita ei tule rakentaa. Voimalaitosten rakentamisesta vielä kahlitsemattomiin jokiin
    on luovuttava. Nykyisten voimalaitosten yhteyteen on rakennettava kalojen esteettömän kulun
    mahdollistavat kulkuväylät.
    Ydinvoimaa ei tule rakentaa lisää. On luotava aikataulu, jolla vähitellen luovutaan ydinvoiman käytöstä
    energian tuotannossa. Ydinvoiman tulee olla yhteiskunnan omistuksessa ja hallinnassa. Ydinvoimaloista
    kertyvät matala- ja keskiaktiiviset jätteet tulee varastoida siellä, missä ne tuotetaan; olosuhteissa, joissa
    niiden jatkuva valvonta on turvattu. Ydinjäte tulee varastoida keskitetysti. Suomeen ei saa tuoda
    varastoitavaksi ydinjätettä.
    KTP esittää: Asuinrakennukset, jotka varustetaan aurinko- tai maalämpöenergian talteenotolla ja jotka
    käyttämästään energiasta tuottavat vähintään 80 % vapautetaan maksamasta kiinteistöveroa. Sähköenergiaa
    jakavat energialaitokset velvoitetaan ostamaan uusiutuvaa energiaa käyttäviltä rakennuksilta niiden tuottama
    ylimääräinen sähkö.
    Ilmansaasteet
    Ilmansaasteista merkittävimmät ovat erilaiset typen ja rikin oksidit sekä hiilidioksidi. Rikki ja typpi aiheuttavat
    ennen kaikkea happamoitumista. Typpi voimistaa myös vesistöjen rehevöitymistä ja kasvihuoneilmiötä sekä
    välillisesti otsonikatoa. Hiilidioksidi on kasvihuonekaasu, joka voimistaa kasvihuoneilmiötä.
    Puolet Suomen typpipäästöistä tuottaa liikenne. Loput syntyvät teollisuudessa, maataloudessa ja erilaisista
    pienistä päästökohteista. Valtaosa Suomen rikkilaskeumasta tulee ulkomailta: Keski-Euroopasta, Eestistä ja
    Venäjältä. Siksi on aloitettava aloitteellinen kansainvälinen yhteistyö myös lähialueiden rikkipäästöjen
    eliminoimiseksi.
    Ilman saasteista hiilidioksidi on keskeinen, koska se on merkittävin kasvihuoneilmiön aiheuttaja.
    Hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi paras keino on energian säästäminen, fossiilisten polttoaineiden käytön
    vähentäminen ja siirtyminen uusiutuviin energiamuotoihin. Hiilidioksidipäästöjen poistamiseksi tulee
    Suomen kasvattaa metsäalaansa.
    Liikenne
    Jatkuvasti kasvava liikenne maalla, sisävesillä, merellä ja ilmassa vaikuttaa ympäristöön monin tavoin. Se on
    yksi suurimmista ilmansaastuttajista, energiankuluttajista, maankäyttäjistä, kuolemien ja tapaturmien
    aiheuttajista ja jätteen tuottajista. Suomalaisten kuluttamasta energiasta kuluu liikenteessä 16 %. Öljyllä
    tuotetusta energiasta liikenteen osuus on 40 %. Yksityisauto on Suomen suurin yksittäinen
    ympäristöpäästöjen syy. Liikenteen osuus monista päästöistä on edelleen merkittävä – yli puolet
    hiilimonoksidi- eli häkäpäästöistä ja noin puolet hiilivety- ja typenoksidipäästöistä ovat peräisin liikenteestä.
    Suurimpana haittana ovat kuitenkin hiilidioksidipäästöt, joita ei ole saatu vähenemään, kuten muita
    pakokaasupäästöjä.
    Kapitalistisessa yhteiskunnassa määrätietoisen ympäristöystävällisen liikennepolitiikan toteuttaminen on
    vaikeaa. Suurpääoman omistuksessa olevan autoteollisuuden ja öljy-yhtiöiden edut ovat ristiriidassa
    energiankulutuksen ja tarpeettoman liikenteen vähentämispyrkimysten kanssa. Myös lentoliikenteeseen
    perustuva liike- ja vapaa-ajanmatkailu tuottaa suurta haittaa ympäristölle. Liikennevälineillä voittoa
    tavoittelevat tahot eivät yleensä tue edistyksellisen liikennepolitiikan kehitystä ja heidän toimintansa on
    ristiriidassa yhteiskunnan kokonaisedun kanssa.
    KTP esittää:
  • Autoteollisuus ja öljy-yhtiöt on kansallistettava ja otettava työntekijöiden valvontaan. On ryhdyttävä
    toimiin kansainvälisen lentoliikenteen rajoittamiseksi. Tämä edellyttää yhteistyötä muiden valtioiden
    kanssa. Suomen on oltava aloitteellinen kansainvälisen matkailun rajoittamiseksi.
  • Tiekuljetuksista on siirryttävä entistä enemmän rautatie- ja vesiliikenteeseen. Suurten
    asutuskeskusten joukkoliikenne tulee rakentaa raide- ja sähköisen liikenteen varaan.
    Rautatieverkostoa ja sillä liikennöintiä ei saa yksityistää vaan ne on pidettävä kokonaisuudessaan
    valtion omistuksessa.
  • Yhteiskunnan on turvattava joukkoliikenne kaikkiin taajamiin vähintään työmatkaliikennettä varten.
    Joukkoliikennevälineissä työmatkojen tulee olla ilmaisia. Julkinen liikenne on oltava yhteiskunnan
    omistuksessa ja ohjauksessa.
  • Uusien moottoriteiden rakentamisesta on luovuttava.
  • Ympäristöystävällisempien polttoaineiden sekä sähkö- ja kaasukäyttöisten ajoneuvojen tutkimusta ja
    kehittämistä on tuettava. Erilaisten ajoneuvojen käyttämän polttoaineen tai sähköenergian verotus
    tulee perustua sen energiatehokkuuteen. Oikean suuruisella verotuksella pystytään ohjaamaan
    ajoneuvojen hankintaa. Autojen liikkumisen seurantaan perustuva verotus ja valvonta tulee
    ehdottomasti torjua.
  • Palmuöljyn, viljan ja muiden elintarviketuotannon tuotteiden käyttö polttoaineena ei ole kestävän
    kehityksen mukaista, niiden käyttö polttoaineena tai sen raaka-aineena on kiellettävä.
  • Moottoriurheilu kilparatoineen ja kaikkine oheistoimintoineen on tarpeetonta ympäristön
    kuormitusta. Siitä on luovuttava.
    Vesistöjen saastuminen
    Vesistöjä kuormitetaan ennen kaikkea teollisuuden, liikenteen yhdyskuntien ja maatalouden päästöillä.
    Välinpitämätön suhtautuminen ympäristöön on aiheuttanut vesistöjen saastumista laajoilla alueilla.
    Teollisuudella on erityinen vastuu vesistöjen suojelussa.
    KTP esittää:
  • Teollisuuden ja yhdyskuntien on käytettävä parhainta käytössä olevaa tekniikkaa jätevesien
    puhdistuksessa. Tuotantoprosesseissa on siirryttävä suljettuun vedenkiertoon.
  • Puunjalostusteollisuuden typpi- ja fosforipäästöjen lupaehtoja on tiukennettava.
  • Fosfori- ja typpilannoitteille on säädettävä ympäristövero niiden käytön alentamiseksi.
  • Yhdyskuntien jätevedenpuhdistamojen liete on kompostoitava ja suunnattava hyötykäyttöön.
    Raskasmetallien päästöt viemäriin on estettävä tehokkaalla valvonnalla.
  • Pohjavesialueet on suojattava tehokkaasti saastumiselta.
  • Maamme pohjavesivarat tulee olla yhteiskunnallisessa omistuksessa. Niitä ei saa luovuttaa, eikä
    myydä yksityisen voitontavoittelun lähteeksi. Vesihuollon yksityistäminen on torjuttava.
  • Kaatopaikkoja ei saa rakentaa paikoille, joissa on vaara vesistöjen tai pohjaveden saastumiseen.
  • Maanteiden suolaaminen pohjavesialueilta on lopetettava kokonaan.
  • Mikromuovien kulkeutumisen estäminen vesistöihin on suuri haaste. Se edellyttää uudenlaisia
    vaatimuksia käytettäville kankaille ja niiden pesulle, muovituotteiden käytölle ja ainakin
    moottoriteiden reunojen maantievesien ohjaamista puhdistukseen. Yleensäkin tarvitaan
    muovimateriaalien käytön tarkkaa harkintaa välttäen kertakäyttökohteita.
  • Matkustaja- ja risteilyaluksilta, jotka päästävät jätevetensä vesistöön tulee kieltää liikennöinti
    satamiin.
    Maatalous

    Tehomaatalouden ympäristövastuu on suuri. Maatalous tuottaa 50 % typpi- ja 60 % fosforihuuhtoumasta
    vesistöihin. Orgaanisesta lannoituksesta luopuminen ja yhden kasvilajin viljelykulttuuri ovat lisänneet
    eroosiota ja maaperän köyhtymistä.
    KTP esittää:
  • Suuret maatalousyritykset on kansallistettava. Tämä parantaa mahdollisuuksia järkevämpään
    yhteiskunnan kokonaistaloudelliseen suunnitteluun.
  • Kaiken maataloudelle maksettavan tuen edellytyksenä on oltava tilan ympäristökuormituksen
    minimointi, luonnon monimuotoisuudesta huolehtiminen ja maatalousmaiseman hoito. On
    siirryttävä luonnonmukaisempaan viljelyyn ja kevennettävä muokkaustekniikkaa. Vesistöön
    rajoittuneilla alueilla tulee suosia luomuviljelyä ja tukea sitä taloudellisesti.
  • Pellot on kynnettävä rantaviivan suuntaisesti. Vesistöjen reunaan on jätettävä 5–30 metriä leveä
    pysyvän kasvillisuuden suojavyöhyke.
  • Valtaojien varsille on jätettävä vähintään kahden metrin suojakaista. Valtaojiin tulee rakentaa
    laskeuma-altaat, joihin valuma-alueen vedet ohjataan.
  • Tuholaisten torjuntaan on käytettävä vain ympäristöriskejä minimoivia aineita.
  • Karjatalouden lietelanta, virtsa ja säilörehun puristeneste tulee varastoida tiiviiseen säiliöön ja
    käyttää biopolttoaineen tuotantoon.
  • Lantaa ja virtsaa ei saa levittää lumelle tai roudassa olevalle maalle, 10 metriä lähemmäs vesistöä tai
    valtaojaa tai tulvavaaran alaiselle pellolle. Maa on muokattava heti levityksen jälkeen.
  • Suomi on säilytettävä vapaana kaikista geenimuunnelluista eliöistä. Geenimuunnellun viljan tai
    muiden kasvilajien viljelyä ja eläinrehun tuotantoa ei tule sallia. Suomen on julistauduttava GMO-
    vapaaksi alueeksi.
  • Turkistarhaus tulee kieltää. Siipikarjan kuin myös muun karjan kasvatus tehotuotanto-oloissa on
    kiellettävä.
    Metsät ja suot
    Metsät ovat Suomen tärkein luonnonvara. Niillä on paljon muutakin hyötykäyttöä kuin puuntuotanto.
    Ihmisten virkistyskäytössä metsät ovat ensiarvoisen tärkeitä. Metsistä saadaan monia luonnontuotteita,
    kuten marjoja ja sieniä. Nämä ovat kaikkien ulottuvilla jokamiehenoikeuden perusteella. Metsien
    mahdollisimman laaja luonnonmukaisuus on erityisen tärkeää ihmisen kannalta, sekä eläin- ja kasvikunnan
    monimuotoisuuden säilymiseksi.
    Metsähallituksen hallinnassa on yli 12 miljoonaa hehtaaria valtion omistamia maa- ja vesialueita. Sen on
    hoidettava ja käytettävä alueita siten, että metsien, soiden ja vesistöjen liiketaloudellinen tuotto ei ole
    määräävä tekijä. Toiminnassa on huomioitava luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen ja kansalaisten
    virkistysmahdollisuudet, sekä taattava saamelaisen alkuperäiskansan käyttämillä mailla heidän perinteisten
    elinkeinojensa jatkuvuus.
    Metsätaloudella on keskeinen osa talouden ja ympäristön kehityksessä. Viime vuosikymmeninä metsien
    kasvu ja käyttö on lisääntynyt. Puunkorjuuta on jatkuvasti koneistettu ja metsänkäsittelymenetelmät ovat
    koventuneet. Metsähakkuiden tehostuessa on myös metsien lannoittamista lisätty. Lannoitus on useissa
    tapauksissa osoittautunut haitalliseksi. Valtaosa soita ojittamalla saadusta metsäalasta on heikkokasvuista
    eikä sovellu metsän kasvatukseen. Soiden ojittamisella on aiheutettu laajaa sisävesien rehevöitymistä, jokien
    tulvimista ja ravinteiden kertymistä meriin.
    KTP esittää:
  • Valtion ja kuntien omistamat maa- ja vesialueet säilytettävä yhteiskunnan omistuksessa ja niiden
    määrää on lisättävä.
  • Yritysten ja seurakuntien omistamat metsät tulee kansallistaa. Erityisesti pankkien suuret metsä- ja
    maaomaisuudet tulee ottaa valtion haltuun.
  • Metsien terveydentilaa uhkaavan happamoitumisen vähentämiseen on kiinnitettävä erityistä
    huomiota.
  • Metsähakkuissa on jätettävä koskemattomaksi suojavyöhykkeeksi vesistöjen ranta-alueet. Metsän
    ravinnepitoisuuden säilyttämiseksi on kannot jätettävä metsään.
  • Metsämaan muokkausta tulee välttää, syväauraus tulee lopettaa. Metsäojiin on rakennettava
    laskeuma-altaat ennen vesien johtamista vesistöön.
  • Metsän typpi- ja fosforilannoitus on kiellettävä.
  • Metsänkäsittelyn on pohjauduttava metsien moninaiskäytön periaatteeseen. Ilmastollisista syistä,
    metsien monikäyttöisyyden ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseksi avohakkuut on kiellettävä
    metsälaissa ja metsänkäsittelymuotoja tulee keventää. On siirryttävä erirakenteiseen, metsän
    kasvatukseen ns. jatkuvaan kasvatukseen, joka on useissa tutkimuksissa todettu sekä taloudellisesti,
    että luonnonympäristön kannalta parhaaksi metsän kasvatuksen tavaksi. Metsien suojelutaso on
    nostettava kansainvälisesti asetettuun 17 prosenttiin metsäpinta-alasta Suomen tulee olla
    aloitteellinen kansainvälisten metsitysohjelmien aikaansaamisessa.
  • Suojeltavien soiden määrää on lisättävä. Soiden ojittaminen on kiellettävä, kunnossapito-ojituksista
    on luovuttava ja ojitetut suot on palautettava luonnontilaan.
  • Metsäteollisuudessa on metsäraaka-aineen käytön painopiste siirrettävä paperi- ja
    selluteollisuudesta sahateollisuuteen ja yhä pidemmälle jalostetun puutavaran tuotantoon.
    Talonrakentamisessa on betonin sijasta suuntauduttava puun käyttöön myös kerrostaloja
    rakennettaessa. Etelä-Suomeen, joka on lehtipuiden kasvualuetta, tulee perustaa lehtikuusi- ja
    jalopuualueita. Tällöin voidaan suuntautua Suomessa kasvavien jalopuiden lisääntyvään käyttöön
    rakennusten ulko- ja sisäverhoilussa, sekä kalusteiden valmistuksessa. Jalopuun tuonti ulkomailta on
    lopetettava.
    Ympäristönhallinto ja maankäyttö
    Ympäristöhallinnon kehittämisessä on oltava tavoitteena kansalaistietoisuuden ja kansalaisvalvonnan
    tehostaminen. Ympäristöviranomaisilla on oltava oikeus estää sellainen toiminta, joka aiheuttaa
    ympäristöhaittoja. Ympäristöministeriön on omalta osaltaan valvottava, ettei alueiden taloudellinen
    hyötykäyttö valtaa ympäristön ja luonnon kannalta ainutlaatuisia maa-alueita.
    Maaperän mineraalien hyödyntämisessä on kuultava alueen ihmisten näkökantoja ja tehtävä luotettava
    selvitys hyödyntämisen haitoista ja ympäristövaikutuksista. On kiinnitettävä huomiota kaivostoimintaan
    liittyvien kuljetusten, vesien käytön ja ohjaamisen ympäristöturvallisuuteen. Kaivostoimintaan ei saa antaa
    lupaa ulkomaisille yrityksille, eikä Geologisen tutkimuskeskuksen kattavat tietoaineistot Suomen maaperän
    kiviaineksista saa olla ulkomaalaisomisteisten yhtiöiden tutkittavissa. Maaperän rikkauksien hyödyntämiseen
    on perustettava erillinen valtionyhtiö. Suomen pinta-alasta on n. 10 % vallattuna. Kaivoslaki on uusittava, josta
    mm. on poistettava valtausmahdollisuus ja malminetsintäaikoja tulee lyhentää.
    Luontaistalouteen kuuluvien elinkeinojen, kuten porotalouden ja kalastuksen harjoittaminen on turvattava.
    Saamelaiseen perinteiseen kulttuuriin kuuluvan poronhoidon ja kalastuksen asema on turvattava
    erityislainsäädännön avulla. Omaksi ravinnoksi tapahtuva kalastus on turvattava maksuttomana.

    On luovuttava yhdyskuntarakentamisen harhasta, jossa jotkin tiheästi rakennetut ja asutut ja
    työpaikkavaltaiset suuralueet olisivat kestävä ratkaisu tulevaisuutta varten. Näin ei ole. Koko maa on
    pidettävä) asuttuna siten, että ihmisillä on kaikkialla myös riittävät toimeentulomahdollisuudet. Pienemmistä
    hajautetuista yhdyskunta-alueista muodostuva maa on luontoa säästävä ja ympäristön kuormitusta
    tasoittava.
    Maankäytöstä päättää kunnanvaltuusto, jolla on lakiin perustuva kaavoitusmonopoli. Yleiskaavoituksella
    yhteiskunta voi vaikuttaa merkittävästi yhdyskuntasuunnitteluun ja rakentamiseen. Yleiskaavoituksessa tulee
    ottaa huomioon asukkaiden mielipiteet ja asukkaita on kuunneltava kaikissa heitä tai ympäristöä koskevissa
    kaavoituksellisissa ratkaisuissa. Asemakaavoista päätettäessä on pitäydyttävä yleiskaavan sitovuudessa.
    Kaavoitusta ei saa käyttää keinotteluun eikä maan ansiottoman arvonnousun välineenä. Kuntien tuleekin
    kaavoittaa pääasiassa vain omistamaansa maata ja leikata uusien alueiden rakentajilta maan ansioton
    arvonnousu yhteiskunnalle.
    Suurien kauppakeskusten rakentaminen on lopetettava. Ne kuormittavat luontoa aiheuttaen suuresti
    lisääntyvää liikennettä ja alueellista saastumista mm. melu- ja valohaittaa. Yhdyskuntarakennetta on
    kehitettävä suuntaan, jossa kansalaisilla on mahdollisuus saada tarvitsemansa elintarvikkeet ja
    kotitaloustavarat ja palvelut lähialueeltaan.
    Kaavoituksella on varmistettava kaupunkeihin riittävästi kokoomakatuja, kevyen liikenteen väyliä,
    lenkkipolkuja, viheralueita, puistoja ja virkistysalueita. Olemassa olevat kaupunkimetsät ja -metsiköt on
    säilytettävä estämällä alueiden ottaminen rakentamisen käyttöön. Kulttuurihistorialliset kohteet tulee
    suojella ja valvoa, ettei voiton tavoitteluun perustuva rakentaminen niitä hävitä. Vanhaa rakennuskantaa tulee
    suojella; uudisrakentaminen tulee sopeuttaa olemassa olevaan ympäristöön. Työväestön asuinalueiden ja
    työläisten elämästä kertovan kulttuuririkkauden säilyttämistä tulee painottaa.
    Jätteet ja kierrätys
    Kapitalismille ominaista on suunnittelematon tavara- ja palvelutuotanto, joka ottaa huomioon ainoastaan
    pääoman arvonlisäyksen. Viime kädessä on sama mitä ja mihin tarkoitukseen tuotetaan. Kapitalistinen
    tuotantotapa on johtanut tarpeettomaan luonnonvarojen ja työvoiman käytön tuhlaamiseen, turhaan
    kulutukseen ja kasvattanut ympäristön saastumista. Ainoa kestävä tapa ratkaista tulevaisuuden haasteet on
    siirtyminen suunnitelmatalouteen, sosialismiin.
    KTP ESITTÄÄ:
  • Kestäviä, pitkäikäisiä ja kierrätyskelpoisia tuotteita on suosittava verotuksellisesti kertakäyttöisten
    tuotteiden kustannuksella. Kertakäyttötarvikkeiden valmistusta on määrällisesti supistettava
  • Muovin käyttöä pakkausteollisuudessa ja muovikasseina on paljon vähennettävä. Muovijätekeräys ja
    kierrätys on järjestettävä kattavaksi. Teollisuuden on osallistuttava kierrätyskuluihin ja varmistettava,
    että tuotteen kierrätys on mahdollista.
  • Orgaaninen jäte on kompostoitava yhteiskunnallisissa tai asuntokohtaisissa kompostoreissa.
  • Kaatopaikkojen pohjarakenteen on oltava vedenpitävä ja vuotovedet on kerättävä suljettuun
    järjestelmään. Kierrätyksen on oltava kotitalouksille maksutonta. Lajittelemattomalta jätteeltä on
    perittävä maksu.
  • Paperin, pahvin, muovin, lasin, metallin ja orgaanisen jätteen keräys on järjestettävä kattavasti
    kaikissa kunnissa.
  • Ongelmajätteiden keräys ja vastaanotto on maksuttomana järjestettävä kunnissa toimivaksi.
    Suojelualueet

    Luonnonsuojelualueet ovat tärkeitä tieteen ja tutkimuksen sekä kulttuurin ja luonnon monimuotoisuuden
    säilymisen kannalta. Ne tarjoavat sukupuuttoon kuolemassa oleville harvinaisille kasvi- ja eläinlajeille niille
    soveltuvan elintilan. Esimerkiksi puolet maamme 1600 uhanalaisesta eliölajista elää metsissä.
    Suomen pinta-alasta on suojeltu noin yhdeksän prosenttia luonnonsuojelu- ja erämaalailla. Tiukimmin
    suojeltu on metsämaa, jolla ei harjoiteta lainkaan metsätaloutta. Nämä alueet kattavat 4,3 % maamme
    metsäalasta. Näiden metsien osuus vaihtelee kuitenkin alueittain; maamme pohjoisosissa niitä on eniten,
    lähes 10 prosenttia metsämaasta. Maan Etelä- ja keskiosissa jäädään alle yhden prosentin.
    KTP esittää:
  • Suojelualueiden osuutta pinta-alasta on lisättävä, metsämaan osalta 17 prosenttiin metsäpinta-
    alasta. Saamelaisten kotiseutualueen suojelualueilla on turvattava saamelaisen alkuperäiskansan
    luonnonvaraoikeudet.
  • Soiden, harjujen, maisemassa näkyvien kallioiden ja lintuvesien suojelua on lisättävä.
  • Rannat tulee julistaa kansallisomaisuudeksi, jotka ovat kaikkien käytössä. Rakentamattomien ranta-
    alueiden rakentaminen tulee kieltää rantaviivasta 100–300 metriin ulottuvalla vyöhykkeellä. Siten
    säilyy rantoja, joissa toteutuvat jokamiehenoikeudet.
  • Luonnonsuojelualueiden ohella on perustettava maisemansuojelualueita, joilla maankäyttö on
    erityisessä valvonnassa.
  • Kulttuurihistoriallisesti arvokkaat alueet tulee suojella hallitsemattomalta rakentamiselta.
  1. JÄSENYYS EUROOPAN UNIONISSA HEIKENTÄÄ YMPÄRISTÖNSUOJELUA
    Euroopan Unioni (EU) on kapitalistien hanke, jonka keskeisin päämäärä on jatkuva taloudellinen kasvu ja
    kapitalistien voittojen maksimointi. EU ei halua kohdata eikä pysty ratkaisemaan akuutteja
    ympäristöongelmia, joita kapitalistisen yhteiskunnan kehitys tuottaa. EU:n perustana oleva säätelemätön
    taloudellinen kasvu johtaa ristiriitaan ympäristönsuojeluun nähden. Taloudellinen kasvu ei siten kohenna
    työtätekevien elämän laatua, vaan kasvu vahvistaa pääomapiirejä ja suurpääomaa. Haitat, kuten ympäristön
    saastuminen tai tuhoutuminen, jäävät tavallisten ihmisten elämänlaatua heikentämään.
    Vaikka EU on toteuttanut jäsenmaiden yhteistä ympäristöpolitiikkaa yli 30 vuotta, sen ympäristön tila on
    jatkuvasti huonontunut. Perussyy on siinä, ettei ympäristödirektiivien noudattamista valvota, talous menee
    aina ympäristön edelle. EU:n toiminta perustuu tunnettuun ”kustannus – hyöty”-politiikkaan: toimenpiteiden
    toteuttamisen kustannuksia verrataan toimettomuuden kustannuksiin. Ja on myös tahoja, jotka eivät näe
    haitallisina esim. ilmaston lämpenemisen aiheuttamia muutoksia, kuten jään sulamista arktisella alueella.
    Myrskyisten talvien ja kuumien kesien lisäksi muutos mahdollistaa uusia liiketoimintoja uusia lyhyempiä
    laivareittejä ja jopa uusia hyödynnettäviä uusien hiilivetyvarantojen saatavuutta.
    Keskeinen EU:n mekanismi ilmaston lämpenemisen torjumiseksi EU:ssa on niin sanottu
    päästökauppajärjestelmä. Energiaintensiiviset yritysryhmät voivat ostaa vähemmän saastuttavalta
    liiketoiminnalta ”pilaamisoikeuksia” ja hankkia siten oikeuden saastuttamiseen. Toiminnan seuraukset,
    maksaa tavallisten kansalaisten kotitaloudet, joille yritysryhmät pyrkivät siirtämään saastuttamisen
    kustannukset. Tämä tuottava saastekaupan mekanismi itsessään ei suojaa saastumiselta, vaan on voimistanut
    ympäristön pilaantumista.
    Kehittyneen tekniikan ja ns. vihreän talouden, jota edistetään ilmastonmuutoksen torjumiseksi, tarkoituksena
    on avata uusia sijoituskohteita alati voittoa tavoittelevalle liikkuvalle pääomalle. Jotkut imperialistiset
    keskukset vastustavat muiden imperialististen tahojen ”vihreän politiikan” teitä omien etujensa vuoksi.

    Tämän vuoksi esimerkiksi Yhdysvallat vetäytyi vuoden 2015 ilmastomuutoksen torjumista koskevasta
    kansainvälisestä Pariisin sopimuksesta.
    EU:n pyrkimysten ytimessä on sen taloudellisten ryhmittymien hallitseva asema Yhdysvaltojen, Kiinan ja
    Venäjän välisessä kilpailussa, etenkin niin sanotun ”vihreän kasvun” ja ”uusiutuvan energian” aloilla, joissa
    EU:lla on suhteellinen etu tällaisen tekniikan kehittämisessä. Tähän liittyvät myös Euroopan autoteollisuuden
    ja Kiinan, sekä USA:n voimakkaiden monopolien suunnitelmat sähköajoneuvojen laajalle tuotannolle.
    Tärkeä osa EU:n kapitalistiryhmiä palvelevaa imperialistista politiikkaa on rahoittaa köyhempiä, vähemmän
    kehittyneitä maita Afrikassa ja Aasiassa, jotta ne olisivat valmiita EU:n kapitalistiryhmien tavoitteiden
    saavuttamiseksi. Tämä on vain yksi keino tunkeutua suurten yritysryhmien toimesta uusille markkinoille ja
    hallita niitä tiukemmin ja samalla ryöstää kansoja maksamalla pieniä korvauksia maiden luonnonvaroista ja
    maa-alueiden käytöstä.
    Euroopan yhteisön perusperiaatteisiin kuuluu tavaroiden, työvoiman ja pääoman vapaa liikkuminen. Yhteisö
    on poistanut jäsenmaidensa väliltä kaupan esteitä. Yksittäisellä jäsenmaalla on teoreettinen mahdollisuus
    säätää tiukempia ympäristönormeja, mutta ne eivät saa muodostua kaupan ja pääomien liikkeen esteiksi.
    Tähän kariutuvat lähes kaikki maakohtaiset yritykset ympäristönsuojelun edistämiseksi. Väitteet, että
    Euroopan unioniin liittyminen on kohentanut ympäristönsuojelua, ovat hämäystä. Ylikansallisten monopolien
    hallitsemassa EU:ssa toteutetaan voimallisesti markkinataloutta ja se merkitsee luontoon, kehitysmaihin sekä
    työvoimaan kohdistuvan riiston tehostamista.
    Tavaroiden vapaasta liikkuvuudesta johtuen tavaroita kuljetetaan nopeasti yhä pitempiä matkoja. Tämän
    seurauksena liikennemäärät kasvavat ja lisäävät paineita uusien moottoriteiden ja satamien rakentamiseen ja
    lento. ja laivaliikenteen lisäämiseen. Tämä lisää entisestään luonnon ja ympäristön saastumista.
    Jätteet ovat Euroopan yhteisössä kauppatavaraa siinä missä muutkin tuotteet. Niiden liikkumisen
    rajoittaminen voidaan katsoa kaupan laittomaksi rajoittamiseksi. Suomessa jätehuolto on halpaa verrattuna
    muuhun Eurooppaan. Suomessa on myös Euroopan vakain kallioperä. Suomeen kohdistuukin paineita
    muuttua Euroopan kaatopaikaksi, jonne tuotaisiin käsiteltäväksi tai säilytettäväksi sekä yhdyskuntajätteitä
    että ydinjätteitä.
    Teollisuuden ympäristöverot ja maksut tulkitaan EU:ssa kaupan esteiksi. Suomen on myös hyväksyttävä
    markkinoille kaikki tuotteet, jotka on hyväksytty jossain EU:n jäsenmaassa. Tämä heikentää mm.
    sähkölaitteiden turvallisuustasoa. Suomi joutunee myös sallimaan lannoitteiden entistä korkeammat
    kadmiumpitoisuudet ja EU:n hyväksymät torjunta-aineiden jäämämäärät vaikka, esim. terveydelle haitallinen
    kadmium kulkeutuu Suomen oloissa helpommin ravintoon kuin eteläisessä Euroopassa.
    Vapaa liikkuminen maastossa ja vesistöissä antaa jokamiehenoikeudet jokaiselle suomalaiselle ja maahan
    saapuneelle ulkomaalaiselle. Vapaa liikkuminen myös lisää Suomen luontoon kohdistuvaa kulutuspainetta,
    johon on vaikuttamassa ulkomaalaisten mahdollisuus omistaa maata Suomessa. Luonnon kulutuspainetta
    lisäävä tekijä on myös rakentamisoikeus rannoille.
    KTP vaatii Suomen eroa Euroopan Unionista. Eroaminen antaa mahdollisuuden maakohtaisten tarpeiden
    huomioimiseen, mutta myös päätösvallan osallistumisesta kansainvälisten sopimusten sitoumuksiin
    ympäristöongelmien ratkaisemiseksi.
  2. SOSIALISMI ON RATKAISU MYÖS YMPÄRISTÖONGELMIIN
    Laajat luonnon ja yhteiskunnan keskinäissuhteisiin liittyvät tarpeet voidaan ratkaista ainoastaan koko
    maailman kansojen yhteistyöllä käyttäen hyväksi tieteen ja tekniikan korkeimpia saavutuksia. Tieteen ja
    tekniikan edistys ei kuitenkaan yksin riitä. Tarvitaan uusi sosialistinen, yhteiskunnalliseen omistukseen

    perustuva tuotantotapa, joka on valmis käyttämään tieteen ja tekniikan saavutuksia keskeisten
    yleismaailmallisten ongelmien ratkaisemiseen. Muun muassa ilmaston lämpenemisestä johtuvien
    toimenpiteiden toteuttaminen on hyvin erilaista, jos taloudellisen tuotannon päämääränä on tyydyttää
    työtätekevien tarpeet ja siten huolehtia ympäristöstä ja työtätekevien kansankerrosten kaikkinaisesta
    hyvinvoinnista.
    Kärjistyvä ympäristökriisi on tunnettu jo varsin pitkään. Kriisin ratkaisemisessa ei ole tapahtunut tähän
    mennessä mitään merkittävää edistystä. Keskinäisen kilpailun ja suurempien voittojen saavuttamisen vuoksi
    kapitalistit eivät halua sopia voittojensa käyttämistä ympäristöongelmien ehkäisemiseksi.
    Käytäntö osoittaa, että yhä useammin törmätään suuryritysten kanssa syviin ristiriitoihin ympäristön suojelun
    järjestämisessä. Esimerkkejä ovat energiantuotanto, öljy- ja autoteollisuus, puunjalostus-, rakennus- ja
    kaivosteollisuus. Suurkapitalistien edut edellyttävät tuotantotapaa, jossa ei voida ratkaista
    ympäristöongelmia kokonaisvaltaisesti. Samasta syystä ei voida ratkaista muitakaan ihmisten elämään liittyviä
    ongelmia kuten työttömyyttä, sotia, liikakansoitusta ja köyhyyttä. Ristiriita työn yhteiskunnallisen luonteen ja
    työvoimaa käyttävän pääoman yksityisen omistuksen välillä on kapitalistisen yhteiskunnan perusristiriita.
    Tämä ristiriita näkyy myös ympäristöasioissa.
    Olemassa olevan vaurauden ja tuotantotapojen muutoksella työväenluokan hallitessa, voidaan saada aikaan
    mittavia tuloksia ihmisten hyvinvoinnissa, samalla kun luonnon ja ympäristön tila säilyy elinkelpoisena. Tämä
    yhteiskuntajärjestelmä ei perustu kapitalistisiin voittoihin, vaan kasvavien kansan tarpeiden tyydyttämiseen.
    Saavutettavissa on tietoisen, työtätekevän ihmisen toiminta luonnon ehdoilla, jota toteutetaan kaikkien
    luonnonvarojen sosialistisen omistamisen puitteissa hyödyntäen luontoa suunnitelmallisesti
    Jo kapitalistisessa yhteiskunnassa työväenluokka ja sen kansalaisjärjestöt ja kotitaloudet ovat kiinnostuneita
    ympäristön tilaan vaikuttavasta yhteiskunnallisesta toiminnasta. Pääomapiirit haluavat tuottaa kulutettavia
    tuotteita markkinoille määrättömästi. Ne haluavat vieraannuttaa ihmisen pelkästään kuluttajaksi, joka ei ole
    kiinnostunut yhteiskunnallisesta toiminnasta. Maapallo on vaarassa kapitalistisen riiston takia ja siksi tehokas
    ympäristönsuojelu on tarpeen kapitalististen tuotantosuhteiden oloissa. Ratkaisu tähän ristiriitaan
    saavutetaan, kun työväenluokka ottaa vastuun tuotannon ja kulutuksen järjestämisestä ja suunnittelusta.
    Kommunistinen Työväenpuolue katsoo, että ympäristön tilan säilymiseen ja luonnonvarojen kestävään
    käyttöön voidaan saada todellinen ratkaisu, kun siirrytään sosialistiseen yhteiskuntajärjestelmään. Tästä
    esimerkkinä on maailman ensimmäinen sosialistinen vallankumous Venäjällä. Se alkoi pian säätää perusteita
    kestävälle ympäristöpolitiikalle. Niinpä annettiin V.I. Leninin esityksestä asetus maasta (26. lokakuuta 1917),
    metsistä (27. toukokuuta 1918), valtion tärkeistä alueista (20. maaliskuuta 1919), maaperän osalta (1.
    toukokuuta 1919), kalojen ja merieläinten suojelemiseksi, (24. toukokuuta 1921), ja luonnonmonumenttien
    suojelemiseksi (16. syyskuuta 1921).
YMPÄRISTÖOHJELMA 2021

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kommentit käsitellään CleanTalk-pilvipalvelussa roskapostikommenttien suodattamiseksi. Näitä tietoja säilytetään palvelun lokitiedoissa 7 päivää jonka jälkeen ne poistetaan.