Marinin viiden puolueen hallitus on vuoden loppuun mennessä hyväksymässä Suomeen ostettavien hävittäjien yli kymmenen miljardin kaupan. Jos kauppa toteutuu, sitä seuraavat tulevina vuosina vielä kymmenien miljardien eurojen käyttö- ja huoltokulut.

Kyse ei ole vain valtavista rahoista ja valtion tarvitsemasta lisävelasta. Hävittäjien hankinta on uusi askel militarismin lisäämisessä ja sotavalmisteluissa. Suomen Nato-sopimukset, kahdenväliset yhteistyösopimukset mm. Yhdysvaltojen armeijan kanssa ja jatkuvat sotaharjoitukset ovat sitoneet maamme läntisen imperialismin sotasuunnitelmiin.

Suomen ulkopoliittisen johdon ja yhä vahvemman poliittisen vallan saaneiden kenraalien vakuuttelut aseostoista ja sotaharjoituksista ”ei ketään vastaan” ovat valhetta. Ne on suunnattu Venäjää vastaan, yhteistyössä Yhdysvaltojen ja muiden Nato-maiden kanssa.

Hävittäjiä ja suomalaissotilaita halutaan käyttää myös kolmansissa maissa, yhdessä Naton jäsenmaiden kumppanina. Ostettavat hävittäjät on tarkoitettu hyökkäysaseiksi, ei siis maanpuolustukseen, kuten annetaan ymmärtää. Hyökkäysaseina hävittäjiä tullaan käyttämään suomalaisen porvariston sotaseikkailuihin kaikkialla siellä, minne liittolaisuus Yhdysvaltain ja Naton kanssa vie. Ensi alkuun Afrikassa, jossa Suomi on osallistumassa imperialistisiin sotIlasoperaatioihin Malissa ja Mosambikissa.

Ktp vaatii hävittäjäoston perumista ja miljardien käyttämistä sosiaali- ja terveydenhuoltoon, koulutukseen, lasten sekä nuorten aseman parantamiseen ja eläkeläisten turvallisen vanhuuden takaamiseen.

Ktp vetoaa myös eduskunnan ja hallituksen vasemmistopuolueisiin ja kaikkiin rauhanjärjestöihin – yhteistyössä voimme vielä torjua hävittäjäoston ja muut rauhantilaa vaarantavat militaristiset hankkeet.

Ei aseille ja sodalle!

Irti porvaripolitiikasta!

Kommunistinen työväenpuolue

Vantaa 18.9.2021

Kommunistinen työväenpuolue (Ktp) vaatii hävittäjäoston perumista
Merkitty:

Kommentit käsitellään CleanTalk-pilvipalvelussa roskapostikommenttien suodattamiseksi. Näitä tietoja säilytetään palvelun lokitiedoissa 7 päivää jonka jälkeen ne poistetaan.