Sadattuhannet työtätekevät ovat joutuneet kärsimään kaksi vuosikymmentä jatkuneesta kapitalismin kriisistä ja vuosi sitten Suomeenkin levinneestä koronaepidemiasta. Nykyinen synkkä tilanne näkyy kaikissa niissä tilastoissa, jotka kertovat yhteiskunnan tilasta ja harjoitetun porvaripolitiikan seurauksista.

Tammikuussa julkistetun työllisyyskatsauksen mukaan työttömien määrä ylitti jälleen puolen miljoonan rajan. Joukkotyöttömyyden seuraukset kertaantuvat suoraan sosiaaliapujen kasvuna. Syy on työttömyysturvan matalassa tasossa.

Asumistuen saajia oli tammikuun alussa yli 400 000 ja yli 200 000 ruokakuntaa sai toimeentulotukea. On arvioitu, että alkukesään mennessä lähes miljoona työtätekevää joutuu elämään köyhyysrajan alittavilla tuloilla.

Kriisin oloissa Marinin viiden puolueen hallitus on keskittynyt kapitalistien ja yhtiöiden pelastamiseen. Miljardi toisensa perään on siirretty pääoman omistajille ja pörssikeinotteluun. Onkin ainutlaatuista taloushistoriassa, että kapitalismin kriisin aikana pörssikurssit nousevat ja tekevät uusia ennätyksiä.

Kriisi rahoitetaan ottamalla lisää julkista velkaa. Valtionvelka kasvoi viime vuonna yli 20 miljardilla eurolla. Tämän vuoden kasvu tulee olemaan lähes 15 miljardia. Jos porvaripolitiikkaa ei pysäytetä, velka maksetaan leikkaamalla koulutusta, terveydenhuoltoa ja sosiaaliapua.

Kun Marinin hallitus velkaannuttaa valtiota edellä mainituilla toimillaan niin lisäksi se on päättänyt toteuttaa historiallisen suuret asehankinnat. Hallitus aikoo päättää tämän vuoden lopulla hävittäjäkoneiden ostamisesta.

Hävittäjiin on varattu valtion budjetissa 10 miljardia euroa. Hankintavaltuudet sisältävät myös lisäostoja, joiden rahallinen arvo on jätetty avoimeksi.

Toinen suuri hankinta on sotalaivojen osto. Nato-yhteensopivat ja ulkomaiseen käyttöönkin tarkoitetut kornetit maksavat vähintään 1,3 miljardia euroa. Tässäkin lisäostot ovat avoinna ja mahdollisia.

Maamme ulkopoliittisen johdon tavoite on nyt toteutumassa. Rauhan ja naapuriystävyyden ulkopolitiikka sysätään syrjään ja asevarusteluun perustuva Nato-johtoinen turvallisuuspolitiikka otetaan tilalle.

Käynnissä oleva vaarallinen militaristinen kehitys on vastoin Suomen ja kansan suuren enemmistön etuja. Vain pieni vähemmistö, noin viidennes kansalaisista, kannattaa Natoon liittymistä ja Suomen alueiden luovuttamista vieraan vallan käyttöön.

Ktp tuomitsee tukimiljardien jakamisen kapitalisteille koronaepidemian verukkeella ja vaatii hallitusta turvaamaan työtätekevien toimeentulon ja parantamaan työttömien työttömyysturvaa.

Ktp vaatii hävittäjäkoneiden hankintavaltuuksien perumista ja muiden asehankintojen leikkaamista.

On irtisanottava Nato-sopimukset ja siirryttävä hyväksi koettuun rauhan ja naapuriystävyyden politiikkaan.

Kommunistinen työväenpuolue – rauhan ja sosialismin puolesta, Keskusneuvosto

Vantaa 6.2.2021

Hakutulokset “Ktp tuomitsee kapitalistien taloudellisen tukemisen ja hallituksen militaristiset Nato-hankkeet

• 7.2.2021 21:02:sta

Joka lause totta. Pörssikurssit ovat olleet maaliskuun jälkeen historiallisen korkealla,joten tekohengitys kapitalismille on onnistunut totaalisesti.

• 9.2.2021 09:25:sta

Tukimiljardit suuryrityksille antaisivat mahdollisuuden vaatia näiden yritysten osakkeita valtiolle
    tukea vastaavalla summalla!