Pakina: Viitteellistä myrkkyä ja epäpoliittista politiikkaa

Suomen porvarimedia on keulinut viime viikkoina näyttävästi. Samalla se on tahkonnut suuria voittoja venäläisen ”oppositiojohtaja” Navalnyin sairastumisella ja Valko-Venäjän presidentinvaalien tuloksella.

Suomessa on kolme suurta mediataloa, eduskunnan Yle, Erkkojen Sanomat, Herlinien ja Reenpäiden Alma Media. Ne päättävät poliittisesta vaikuttamisesta ja uutisten linjasta. Omistajien tahtoa noudattavat toimittajat ovat palkkarenkejä ja tekevät linjaan sopivia ja myyviä uutisia.

xxx

Uutisissa kerrottiin Navalnyin myrkytyksestä ennen kuin yhtään kliinistä tutkimusta oli tehty. Myrkytystiedot tulivat valeuutisiin erikoistuneelta sairastuneen esikunnalta, jota rahoitetaan lännestä käsin.

Myrkytysuutiset ovat Navalnyin Saksaan siirron jälkeen vähentyneet. Nyt niissä käytetään sanoja ehkä, luultavasti, saattaa olla, arvellaan. Saksalaislääkärien mukaan kun myrkytyksestä on vain viitteellistä näyttöä.

Media ei ole kertonut sitä, että Omskin sairaalan venäläislääkärit pelastivat Navalnyin hengen. Eivätkä myöskään sitä, että lääkärit eivät löytäneet tutkimuksissaan merkkejä sairastuneen myrkyttämisestä.

xxx

Medialla on Valko-Venäjän presidentinvaalien tuloksesta ja vaalien jälkeisistä tapahtumista kolme toistuvaa ”totuutta”: vaalitulos on väärennetty, Minskin mielenosoitukset ovat epäpoliittisia, länsi ei ole sekaantunut Valko-Venäjän sisäisiin asioihin.

Tuntuuko tutulta? Kyllä vain, dollarinippuja leviteltiin ja samoja ”totuuksia” kuultiin myös 2014 Kiovan vallankaappauksen lietsomisen aikana. Länsi haluaa nyt Minskissä Kiovan toistoa. Siksi EU:kin päätti lahjoittaa ”Valko-Venäjän kansalle” kymmeniä miljoonia euroja ”demokratian edistämiseksi”.

Tuossa rahalahjassa on osa suomalaistenkin verorahaa. Olisi hyvä tietää kuka tai mikä taho edustaa tuota ”Valko-Venäjän kansaa”?

xxx

Navalnyin tapauksen uutisoinnin taustalla lymyilee vanha venäläisviha. Valko-Venäjän kohdalla kyse on lännen etujen estottomasta ajamisesta. EU kun yrittää vieläkin laajentua itään ja Nato haluaa amerikkalaisjoukot viimeiselle pysäkille ennen Venäjän rajaa.

Porvarimedia on asettunut aina kapitalistien ja kenraalien puolelle. Siitä yksi karmein esimerkki on 1973 Chile. Tuolloin mm. Helsingin Sanomat hyökkäsi avoimesti kansan valitsemaa presidentti Allendea vastaan ja antoi tukensa kenraali Pinochetin sotilasvallankaappaukselle.

Rauno Lintunen

Pakina: Viitteellistä myrkkyä ja epäpoliittista politiikkaa
Merkitty:

Hakutulokset “Pakina: Viitteellistä myrkkyä ja epäpoliittista politiikkaa

  • 5.9.2020 09:27:sta
    Permalink

    Totta kirjoitat Rauno,taas pitää sanoa että onneksi on Työkansan Sanomat.Uuden numeron pitkä odotus palkittiin,paljon mielenkiintoista luettavaa.

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *